Kan jag klaga på lukt hos hyresvärden?

Hej, har sen april 22 bott i min lägenhet. Har problem med att grannarna under oss bränner rökelse eller liknande som INTE luktar gott, det luktar allt ifrån bränt gummi till jag vet inte vad. Kan jag klaga hos min hyresvärd ang detta? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresrätter regleras av hyreslagen, vilket är en del av jordabalken. Hyreslagen återfinns i 12 kap jordabalken (JB).

Enligt 12 kap 25 § JB har hyresgästen en skyldighet att se till att hyresgäster som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (störningar i boendet).

Lukt kan vara en sådan sak som "inte skäligen bör tålas".

Min rekommendation är därför att du vänder dig till hyresvärden i första hand.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Tilda HanssonRådgivare