Kan jag jobba på skola om jag har begått brott?

Hej jag är 35 år vill gärna utbilda mig och jobba med barn och ungdomar tex i skola. Förra året gjorde jag mig dock skyldig till en rattfylla, en lob, ett innehav som gav brottsföreläggande samt böter och en narkotikarattfylla som gav brottsföreläggande och böter. Det var inte ett bra år. Men lämnat det beteendet bakom mig och vill bli en förebild för nya generationer.

Min fråga är alltså om jag med mina misstag jobba inom skola eller om det är kört eftersom skolor begär utdrag ur belastningsregistret?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om belastningsregister vilket betyder att det är lagen om belastningsregister (här), förordningen om belastningsregister (här) och skollagen (här) som innehåller de regler som gäller.

Den som erbjuds en anställning på en skola måste enligt skollagen lämna ett utdrag ur belastningsregistret för att kunna anställas, se 2 kap 31 § (här).

En skola får begära ut ett begränsat utdrag ur belastningsregistret, dvs. inte belastningsregistret i sin helhet. Huvudregeln är att det begränsade utdraget inte får inkludera information om sådana brott som enbart medför böter som påföljd, se 21-22 förordningen om belastningsregistret (här). När det gäller utdrag ur belastningsregister för personer som ska arbeta med barn eller inom skola, gäller 22 § tredje, fjärde och sjätte stycket i förordningen om belastningsregister (här). Det som ingår är mord, dråp, grov och synnerligen grov misshandel, människorov, alla sexualbrott, grovt rån och barnpornografibrott, samt alla andra brott man dömts för samtidigt som något av de nyss nämnda brotten. De brott du är dömd för kommer alltså inte synas i det begränsade utdraget som din eventuella arbetsgivare kommer ta del av.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare