Kan jag jobba kvar trots avslutad provanställning?

Om en provanställning sägs upp innan utgången så övergår den ju inte till en tillsvidareanställning. Anställningen avslutas därmed vid utgången av prövotiden. Vad händer/gäller om arbetsgivaren ändock vill att man jobbar kvar ytterligare en tid efter utgången provanställning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som berör anställningsformer regleras i lagen om anställningsskydd (LAS).

Enligt 6 § LAS så får en provanställning pågå i max 6 månader innan den övergår till en tillsvidareanställning. Om din arbetsgivare inte vill att du ska övergå till en tillsvidareanställning så krävs det att denne meddelar dig om detta mist 14 dagar i förväg, 31 § LAS.

Om din arbetsgivare vill att du stannar kvar en tid utan att övergå till tillsvidareanställning så kan du jobba kvar på en tidsbegränsad anställning, 5 § 1p LAS. Viktigt är dock att provanställningen faktiskt avslutats innan den tidsbegränsade anställningen påbörjas. En sådan anställning får du ha under sammanlagt 2 år under en 5 års period, 5a § LAS.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare