Kan jag ingripa mot någon som förtalat mitt företag?

Hej. Jag driver ett verksamhet och någon har skrivit negativ om min verksamhet och delat det på faceebok. Har jag rätt att anmäla den personen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag utgår ifrån att du, när du skriver "verksamhet", menar någon form av näringsverksamhet. Därutöver tolkar jag din fråga som att personen ifråga skrivit negativa saker om enbart din näringsverksamhet (och alltså inte om dig personligen). Jag förstår det vidare som att personen ifråga är en privatperson som företräder sig själv.

Sist men inte minst tolkar jag din fråga om du har rätt att anmäla personen, som att du undrar om du med framgång kan anmäla personen ifråga till polisen eller på annat sätt ingripa rättsligt mot denne.

I Sverige har vi som huvudregel yttrandefrihet

I Sverige råder som stark huvudregel yttrandefrihet. Yttrandefrihet betyder, som saken uttrycks i vår grundlag regeringsformen, frihet att "i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor," (2 kap 1 § första stycket första punkten RF).

Det är alltså med andra ord som huvudregel fullt tillåtet att uttrycka negativa åsikter kring någons näringsverksamhet eller att meddela negativa upplysningar om denna.

Att uttrycka negativa åsikter om någons näringsverksamhet är inte brottsligt

Från yttrandefriheten finns en rad lagstadgade undantag. Ingen av dem är dock direkt tillämpligt på din nuvarande situation.

Det närmaste jag kan tänka mig, är regeln om förtal i brottsbalken (5 kap 1 § brottsbalken). Regeln innebär förenklat att det är straffbart att sprida uppgifter om någon annan som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning.

För att det skall vara brottsligt att sprida uppgifterna, krävs dock att det är uppgifter om "annan". Med annan menas annan fysisk person. Att sprida negativa uppgifter eller negativa åsikter om en näringsverksamhet, är alltså inte brottsligt. Ett företag eller ett annat kollektiv kan inte förtalas.

För straffbarhet, krävs följaktligen antingen att personen blandat sin kritik mot din näringsverksamhet med konkreta negativa uttalanden riktade mot dig som person, eller att banden mellan din näringsverksamhet/firma och dig är så nära att de två i praktiken är omöjliga att skilja åt (och de negativa uppgifterna om firman följaktligen slår mot dig). Det är såklart inte omöjligt att så är fallet, men utan närmare uppgifter är det omöjligt för mig att uttala mig om det. Jag utgår följaktligen från att uttalandena är riktade mot just din näringsverksamhet, och inte mot dig.

Detta innebär att en polisanmälan mot personen som skrivit negativt om din verksamhet, med till visshet gränsande sannolikhet, inte kommer att nå framgång.

Sammanfattning

I Sverige har vi som huvudregel yttrandefrihet. Detta innebär att det står var och en fritt att t.ex meddela upplysningar och uttrycka sin åsikt. Det finns begränsningar i yttrandefriheten, men att en privatperson uttalar sig negativt om någons näringsverksamhet träffas inte av någon av dessa begränsningar (om det inte är så att uppgifterna blandats med negativa uppgifter om dig som person). Det saknas alltså troligtvis möjligheter för dig att ingripa rättsligt mot den person som talat illa om din näringsverksamhet.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare