Kan jag häva ett sommarjob för anställning hos annan?

Hej, jag har en fråga angående min vikariatsanställning 5 veckor juli månader och en vecka augusti. jag har skrivit under avtalspapper med Bemanningsföretaget i förra torsdags. OM jag hittar nu annat jobb innan som är längre anställning, har jag rätt häva min anställning på sommaren?

mvh Marja-LIisa

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sommarvikariat är en tidsbegränsad anställning, 5 § Lagen om anställningsskydd (LAS). Huvudregeln är att tidsbegränsade anställningar inte kan avslutas i förtid, varken av arbetsgivaren eller arbetstagaren, 4 § LAS.

För att en arbetstagare ska kunna säga upp sig omedelbart så måste arbetsgivaren väsentligt åsidosatta sina åligganden mot arbetstagaren. Exempel på detta är att arbetsgivaren inte betalar lön. Arbetsgivare kan egentligen bara säga upp en arbetstagare med omedelbar verkan om denne grovt åsidosätter sin arbetsskyldighet, 4 § LAS.

Svar på din fråga
Nej, huvudregeln är att du inte kan säga upp din anställning om du skrivit på kontraktet. Du kan bli skadeståndsskyldig mot arbetsgivaren för eventuella koststader som kontraktsbrottet resulterar i. Jag rekommenderar dig att ta kontakt omgående med din arbetsgivare för att minimera eventuell skada om du ändå väljer att ta anställning hos annan.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att allt löser sig för dig.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare