Kan jag göra två av mina barn arvlösa?

Hej. Jag är en 59 årig kvinna, har 4 vuxna barn. 2 av barnen vill inte ha kontakt med mig dom har inte någon förklaring heller. Detta har pågått några år. Kan jag testamentera allt till mina 2 barn som jag har mycket bra kontakt med ?

Jag vill betona att jag vill inte att dom 2 som frusit ute mig så länge nu att dom 2 inte ska ärva mig.

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Arvsfrågor regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Enligt lag har en bröstarvinge rätt till hälften av arvslotten vilket utgör dennes laglott (7 kap. 1 § ÄB). Detta gäller lika för samtliga barn. Laglotten är vad ett barn minst har rätt till, oavsett vad som framgår i ett eventuellt testamente. I det fall att du testamenterar bort all din egendom till två av dina barn (se 10 kap. ÄB) har dina två andra barn rätt att påkalla jämkning för att få ut sin lagstadgade laglott (7 kap. 3 § ÄB).

Sammanfattningsvis går det inte rent juridiskt att få igenom din vilja. Du har visserligen möjligheten att testamentera bort all din egendom, men dina barn har alltid rätt till sin lagstadgade laglott genom jämkning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare