Kan jag göra mitt arv till enskild egendom?

Hej, jag undrar om mitt kommande farsarv kan bli min enskilda egendom genom äktenskapsförord under mitt pågående äktenskap. Varför jag undrar är om min make skulle avlida före mig så vill jag att mitt farsarv inte ska räknas med i vår gemensamma ekonomi i dödsboet då han har två barn med annan kvinna och jag har inga barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Makars gemensamma egendom regleras i 7 kapitlet äktenskapsbalken (ÄktB).

En makes egendom räknas som giftorättsgods om den inte är enskild (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom kan uppkomma bland annat då maken erhållit egendom genom testamente med villkoret att egendomen ska vara dennes enskilda (7 kap. 2 § första stycket p3 ÄktB). Det innebär att om det i testamente är angivet att det du ärver efter din far ska vara din enskilda egendom, kommer så att ske.

Enskild egendom kan även uppkomma genom äktenskapsförord (7 kap. 2 § första stycket p1 ÄktB). Genom äktenskapsförordet kan du och din make gemensamt bestämma om egendom som tillhör dig eller honom, alternativt tillfaller någon av er under äktenskapet ska vara enskild egendom. Äktenskapsförordet ska upprättas skriftligen och undertecknas av er båda. Sedan måste äktenskapsförordet registreras hos Skatteverket för att vara giltigt (7 kap. 3 § ÄktB)

Mitt råd till dig för att göra det du ärvt från din far till enskild egendom är att ni skriver ett äktenskapsförord. I äktenskapsförordet kan ni specificera allt du ärvt och att det ska vara din enskilda egendom. För att det ska vara möjligt att göra enskild egendom av det du ärvt krävs det att du och din man är överens; äktenskapsförord måste vara underskrivet av er båda. Du kan således inte göra enskild egendom av sådant som är giftorättsgods om ni inte kan enas om det.

Jag kan varmt rekommendera att du för upprättandet av ett äktenskapsförord använder dig av Lawlines avtalstjänst. I avtalstjänsten finns det möjlighet att upprätta ett äktenskapsförord till ett mycket konkurrenskraftigt pris

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare