Kan jag göra mina barn arvslösa?

Hej.

Vi är ett gift par som funderar på att flytta till Portugal. Vi har ett gemensamt barn som vi inte har någon kontakt med. Hur gör vi om vi vill göra barnet arvslöst?

Vi vill hellre testamentera till mina brorsöner, som står oss nära.

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt svensk rätt har barn (bröstarvingar) alltid rätt till kräva ut sin laglott.

Laglott
I Ärvdabalkens regleras att en bröstarvinge alltid har rätt att kräva ut sin laglott, vilket utgör en halv arvslott. Detta betyder att ens barn alltid har rätt till minst 50% av eran förmögenhet.

Testamentes innebörd
Genom att testamentera bort 100% av eran förmögenhet till dina brorsöner finns det en möjlighet att hela arvet tillfaller mottagaren. Detta förutsätter att ert barn inte klandrar testamentet. Klandras testamentet har ert barn rätt att få ut 50% av eran förmögenhet, resterande förmögenhet tillfaller enligt testamentet.

Mitt tips till er
Det finns inget lagligt sätt i svensk rätt att göra sina barn arvlösa eftersom bröstarvingar alltid har rätt att kräva ut sin laglott. Dock finns det inget som hindrar er från att testamentera bort hela eran förmögenhet till dina brorsöner, dock om ert barn klandrar testamentet blir utfallet att ert barn får 50% och resterande tillfaller brorsönerna.

Det finns inget som hindrar er från att leva ett gott liv vilket resulterar ett mindre arv. Res mycket och njut av livet!

Hoppas ni fått svar på eran fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare