Kan jag göra bankmedel till enskild egendom genom äktenskapsförord?

Hej! Jag har ett testamente med min man och ett äktenskapsförord där bl.a. bostaden är min enskilda egendom. Min man har tre barn i tidigare äktenskap. Vi har ett gemensamt. Jag har sparat en del bankmedel (stipendier, arv m.m.) och vill gärna att det ska undantas från giftorättsgods om min man avlider, då jag har väldigt låg inkomst (ingen tjänstepension). Hur gör jag? Kan jag göra även dessa bankmedel till enskild egendom och ska det i så fall skrivas ett nytt äktenskapsförord där dessa ingår?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om äktenskapsförord och enskild egendom finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Du kan göra dina bankmedel till enskild egendom genom att skriva ett äktenskapsförord tillsammans med din man (7 kap. 3 § ÄktB). Det går inte att göra ändringar i ett redan registrerat äktenskapsförord. Istället måste ni upprätta ett nytt äktenskapsförord där ni formulerar vad som ska gälla istället för det redan registrerade äktenskapsförordet som ni har. Ni måste sedan registrera det nya äktenskapsförordet hos Skatteverket (7 kap. 3 § tredje stycket ÄktB)
Det går alltså att göra dina bankmedel till enskild egendom genom äktenskapsförord men ni måste skriva ett nytt äktenskapsförord där de specifika bankmedlen ingår.

Ni kan upprätta ett äktenskapsförord via vår avtalstjänst, den hittar du här.

Jag hoppas att du har fått hjälp med din fråga, hör gärna av dig igen om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare