FrågaAVTALSRÄTTGåva26/05/2018

Kan jag ge tillbaka eller ge vidare en gåva?

Hej

Jag har fått en gåva på 10% av tomträtten på min mors radhus. Vad gäller om jag vill ge tillbaks gåvan till min mor? Jag var ogift när jag fick gåvan. Nu är jag gift. Vad krävs för att jag ska kunna ge tillbaks gåvan.

Kan jag ge gåvan till min omyndiga barn? Vilka regler gäller. Tack så mycket

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inga juridiska hinder mot att ge tillbaka gåvor, eller ge gåva till vem man vill. Om du fått gåvan utan villkor kan du ge tillbaka gåvan, eller ge till någon annan.

Det krav som finns vid gåva är att gåvan ska vara frivillig, det ska finnas en gåvoavsikt (avsikt att ge en gåva) samt att det genom gåvan ska ske en förmögenhetsöverföring från givaren till mottagaren.

Angående att ge gåvan till dina omyndiga barn så finns det inga hinder att du gör det, däremot måste det ske på ett annorlunda sett. Det räcker inte att skriva ett gåvobrev utan när det är en större gåva av betydande värde måste en god man utses för barnets vägnar. En god man utses genom kommunen för att företräde det omyndiga barnet och bevaka dess rätt till den gåvan som de får. Du är förvaltare till dina barn tills de blir myndiga, och man ska inte kunna ge en gåva indirekt till sig själv. Man kan ansöka om en god man, men man kan också föreslå vem som bör företräda ens barn såsom god man, t.ex. ange en god vän. I ansökan anges fullständiga personuppgifter på den man föreslår, om man önskar en specifik person, samt vilket uppdrag den goda mannen ska ha. Den föreslagna personen behöver även underteckna att denne åtar sig uppdraget. Gåvan ska sedan registreras hos överförmyndaren i kommunen.

Sammanfattningsvis kan du ge tillbaka en gåva och du kan även ge en gåva till omyndiga barn, men då krävs en god man för att det ska gå "rätt till".

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare