FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/05/2020

Kan jag ge bort en belånad fastighet?

Hur går det till om jag vill ge min sambo 50% av en fullt belånad fastighet? Han har ingen del i lånet i nuläget.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Det finns ingen lag som hindrar dig från att ge bort en belånad fastighet, men innan du ger bort halva fastigheten bör du kolla vad villkoren säger om detta i ditt avtal med långivaren. Vanligen är är fastighetslån förenade med panträtt på fastigheten, som innebär att fastigheten kan tas i anspråk för att täcka era skulder om ni inte betalar till banken. Vill du att din sambo ska ta över halva betalningsansvaret för lånen också bör ni diskutera detta med långivaren, som bör gå med på det, eftersom det innebär en fördel för långivaren att fler personer står som betalningsansvariga för lånen.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare