Kan jag framtvinga en budgivning på vårt gemensamma hus vid en separation?

Hej!

Jag och sambon ska separera. Vi äger ett hus tillsammans och har 50% var i lån.

Han vill köpa ut min del och vi har haft en mäklare här som värderat huset till 5,0 miljoner. Jag tror vi skulle få mer än så ifall vi säljer huset på vanligt vis.

Kan jag vägra bli utköpt och kräva att vi säljer huset med mäklare på t ex hemnet istället, då får han i princip buda som alla andra som är intresserade av huset?

Jag vill förstås ha ut så mycket som möjligt vid en försäljning så jag kan köpa mig en bostadsrätt.

Eller är det en bättre deal för mig att gå med på bodelning, på vilket sätt skulle det i så fall gynna mig?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Relevant lag för din frågeställning är Lagen om samäganderätt (SamL).

Om du och din sambo äger ert hus tillsammans så kan du begära att huset ska säljas på offentlig auktion (6§ SamL), vilket innebär att både din man och andra kan vara med och bjuda på huset. Du kan även begära att det skall bestämmas ett minmipris som fastigheten får säljas till, om inget bud kommer upp till det priset så kan fastigheten således inte säljas, på det viset blir du skyddad från att fastigheten säljs för billigt.

Det är tingsrätten som beslutar om en försäljning av fastigheten ska ske på offentlig auktion och om den beslutar för det så kommer en god man att ta hand om försäljningen och se till att köpebrev utdelas och köpeskillingen sedan fördelas mellan er. Under auktionen så kan du och din före detta sambo förkasta eller anta bud så länge ni båda är överens om att ni vill förkasta eller anta budet, om ni inte är överens så kommer fastigheten däremot att säljas till högst bjudande (12 § SamL). Du och din före detta sambo kommer även få vara med och dela på de förvaltningskostnader som uppstår under tiden som det tar för den offentliga auktionen att genomföras, om ni äger hälften var så får ni betala hälften var (15 § SamL).

På det viset får du till en budgivning där den som är intresserad av huset kan buda på det och även din före detta sambo om han vill köpa huset. Om du inte är nöjd med det pris han vill köpa ut dig för och han vägrar lägga ut det till försäljning på vanlig väg får du således ansöka om försäljning på offentlig auktion enligt samäganderättslagen. Innan du gör det är mitt tips dock att försöka se om ni kan komma överens om en värdering där ni båda är nöjda, så kanske ni slipper ett sådant förfarande.

Det du riskerar genom att inte gå med på bodelning är att ingen lägger ett bud som motsvarar vad du blev erbjuden vid bodelningen och att du således kommer bli tvungen att sälja huset för mindre än vad din före detta sambo erbjöd dig om hen inte fortfarande står fast vid sitt bud trots att marknaden inte vill betala det priset, vilket hen inte lär göra vid ett sådant scenario. Därav får du fundera kring hur stor du tror risken är att ingen budar tillräckligt högt för att det ska vara värt det för dig och väga det mot tryggheten av att veta vad du i alla fall får om du går med på bodelningen. Om du däremot känner dig helt säker på att du kan få mer vid en budgivning och känner dig trygg i det så har du här en möjlighet att få till en budgivning!

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elin EnglundRådgivare