FrågaFAMILJERÄTTGod man02/01/2022

Kan jag förordnas som god man trots att jag är straffad?

Får jag som är straffad vara godman till min pappa.när min pappa bara vill ha mig som godman

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar föräldrabalken (FB).

Den person som är erfaren, rättrådig och lämplig ska utses till god man (11 kap. 12 § första stycket första meningen FB). Om personen i fråga föreslår en särskild person som god man ska den personen förordnas som god man om denne vill åta sig uppdraget samt är lämplig för uppdraget (11 kap. 12 § första stycket andra meningen FB). Trots att personen i fråga kan påverka valet av god man ställs fortfarande samma krav på lämplighet som i paragrafens första mening (prop. 2013/14:225 s. 44). Innan en god man förordnas ska dennes lämplighet undersökas i den mån det behövs (11 kap. 12 § andra stycket FB). Hur omfattande en sådan undersökning ska göras avgörs från fall till fall men det som vanligtvis kontrolleras är bland annat belastningsregistret (prop. 2013/14:225 s. 44).

Sammanfattningsvis kan din pappa alltså påverka valet av god man genom att föreslå dig, men en lämplighetsprövning kommer fortfarande att göras. I denna lämplighetsprövning kan utdrag från belastningsregistret vara aktuellt. Kontrollen av belastningsregistret innebär emellertid inte automatiskt att du inte skulle kunna förordnas som god man till din pappa, men beroende på vad det är du är straffad för kan det komma att påverka bedömningen. Eftersom bedömningen görs från fall till fall är det dock svårt att svara på i hur stor utsträckning som det kommer att påverka utfallet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Felicia SandvikRådgivare