Kan jag förlora min bil som står parkerad på ett område som tillför en firma som går i konkurs?

Kan jag bli av med min bil som jag har parkerat på ett område som tillhör en firma om firman går i konkurs

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör konkurs så finns tillämpliga regler i Konkurslagen (KL).

Vilken egendom ingår i en konkurs?

Av intresse för dig är huruvida din bil kommer ingå i firmans konkurs. En gäldenär (betalningsskyldig) som är på obestånd skall efter egen begäran eller en borgenärs ansökan försättas i konkurs. Enligt 1 kap. 2 § andra stycket KL så avses med begreppet ''obestånd'' att gäldenären inte rätteligen kan betala sina skulder och att denne oförmåga inte är endast tillfällig.

Till firmans konkursbo räknas alla egendom som tillhörde firman (gäldenären) vid konkursen eller som tillfaller firman under konkursens gång. Enligt 3 kap. 3 § andra stycket KL skall även egendom som kan återvinnas ingå i konkursboet, detta är förvisso inte aktuellt i ditt fall.

Din situation

Du undrar huruvida du kan förlora din bil som står parkerad på ett område som tillhör en firma som gått i konkurs. Eftersom huvudregeln är att det är egendom som tillhör firman eller som tillfaller firman under konkursens gång som skall inräknas i konkursboet så skall en bil som tillhör dig inte ingå i firmans konkursbo. Enligt min bedömning utifrån de omständigheter jag får del av i din fråga så har bilen varken tillhört firman eller tillfallit dem under konkursens gång.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Ibrahim HalwachiRådgivare