Kan jag förlora körkortet om jag kör 20 km/h för fort under prövotiden?

Kan jag förlora körkortet om jag kört 20 km för fort (under prövotid)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med vill jag förklara att det inte spelar någon roll om du har prövotid på körkortet eller inte. Samma påföljder gäller oavsett. Du blir alltså inte av med körkortet enklare bara för att du har det under prövotid. Skillnaden är att om du väl får körkortet indraget under prövotiden måste du ta om körkortet sedan och alltså gå igenom hela processen igen med körkortstillstånd, riskutbildning, körprov och kunskapsprov. Du kan läsa mer om det här.

Det framkommer inte vilken hastighetsgränsen var vid platsen för fortkörningen. Hastighetsgränsen spelar nämligen roll vid bedömningen av vilken påföljden ska bli. Det är till exempel allvarligare att köra 20 km för fort på en 30-väg än det är att göra det på en motorväg.

Körkortet återkallas vid fortkörning som inte är ringa (5 kap. 3 § fjärde punkten KörkL). Det finns ingen bestämd gräns för exakt vad som är ringa, men det brukar ofta gå vid till en hastighetsöverträdelse på upp till ca 20 km/h på vägar med lägre hastighetsgränser och upp till ca 30 km/h på vägar med högre hastighetsgränser. Dock spelar även omständigheterna i det enskilda fallet roll. Det kan få betydelse om trafikförhållandena var bättre eller sämre vid platsen för fortkörningen. Väglag, sikt och övrig trafikering på platsen är saker som kan vägas in. Ligger man på eller under gränsen för vad som brukar bedömas som en ringa hastighetsöverträdelse får man ofta en varning förutsatt att man inte har fått en varning eller fått körkortet återkallat tidigare.

För att sammanfatta är det svårt att säga säkert vad påföljden skulle bli i ditt fall. Det beror på en rad olika faktorer. Förutsatt att du körde på en väg med en högre hastighetsbegränsning under bra trafikförhållanden och inte tidigare har fått en varning eller fått körkortet återkallat så är det dock sannolikt att du får en varning eller böter för överträdelsen.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lovisa SjöstedtRådgivare