Kan jag förlora körkortet för LOB?

Hej!

Jag har fått totalt 22 månaders spärrtid och ytterligare 6 mån "provtagnings tid" även det är spärrtid. Och blev därmed också av med mitt körkort. För att jag haft 5 st LOB under en 2 års period.

Har aldrig kört bil påverkad och har därmed inte blivit dömd för något liknande heller.

Inga droger förekommer i mitt liv.

Men jag får ju från Transportstyrelsens sida en likvärdig behandling som någon som kört grovt rattfull.

Får det verkligen gå till så här?

Kan jag förlora mitt körkort helt för fem LOB?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om när ett körkort kan återkallas återfinns i Körkortslagen (1998:488). Det är möjligt att återkalla ett körkort för att du blivit omhändertagen enligt LOB vid flera tillfällen. Enligt bestämmelserna ska ett körkort återkallas om körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort (5 kap. 3 § p5 Körkortslagen). Bestämmelsen ger Transportstyrelsen en rätt att återkalla körkortet även om du inte kört rattfull. Om du blivit omhändertagen enligt LOB vid flera tillfällen är det tillräckligt för en återkallelse av körkortet.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare