Kan jag flytta utan min sambos vetskap?

Hej,

Jag undrar om man kan flytta utan att berätta för sin sambo. Om sambon står på lägenhetens kontraktet ensam och vi inte köpt något i lägenheten tillsammans t.ex en har köpt köksmöblerna och en har köpt sängen och så vidare. Kan man då flytta det man äger utan sambons vetskap och berätta när det är klart? Eller kan ens sambon anmäla en för något då?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning

Om två sambor ska flytta isär ska en bodelning göras om någon av samborna begär det (8 § SamboL). Bodelning innebär att samboegendomen fördelas mellan samborna. Huvudregeln vid bodelning är att all samboegendom ska delas lika mellan samborna (8 § SL).

Samboegendom

Samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag (framförallt möbler och andra gemensamma saker i hemmet). Det viktiga när man ska avgöra vad som är sambogendom är om egendom köpts i syfte för att användas gemensamt (3 § SL). Du skriver att ni inte köpt något i lägenheten tillsammans men inte om ni köpt sakerna i syfte att ha dem tillsammans. Om någon av er till exempel köpt och betalat för sängen i syfte att ni ska ha den tillsammans ska den delas lika mellan er även fast ni inte båda betalat för den. Har sängen däremot köpts av någon av er och syftet inte varit att ni skulle ha den tillsammans ska den anses tillhöra den sambo som köpt den.

Kan du flytta de saker du äger?

Du får inte göra dig av med eller flytta ut sådana saker som utgör samboegendom eftersom detta anses vara er gemensamma egendom. Skulle du göra detta kan du göra dig skyldig till olovligt förfogande (10 kap 4 § brottsbalken) eller egenmäktigt förfarande (8 kap 8 § brottsbalken). Sådant som inte utgör samboegendom kan du dock flytta utan problem. Du kan även själv flytta ut utan att berätta detta för din sambo.

Hoppas du fått svar på din fråga! Du är varmt välkommen att höra av dig igen om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare