Kan jag flytta hemifrån även om jag har en provanställning?

Hej! jag vill flytta hem ifrån men har 5 månader kvar på min arbetsplats som provanställd enligt kontraktet. Kan jag flytta hemifrån även om jag har en provanställning? Kommer någon vilja hyra till mig? Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan du ställt kan inte lösas med hjälp av lagar och regler, utan snarare med hjälp av rationella tankar. Hyresvärdar där ute kommer förmodligen inte göra några djupare undersökningar angående hur ditt anställningskontrakt ut (det vill säga att du endast har en provanställning). Därmed kommer du sannolikt kunna få ett hyreskontrakt, men du bör vara medveten om att en provanställning kan sägas upp för att upphöra när som helst utan att din arbetsgivare behöver sakliga skäl, se 6 § Lagen om anställningsskydd. Alltså kan du få svårigheter att betala månadshyror för det fall du inte få fortsätta på arbetsplatsen. Dessutom kan det ju vara på det viset att du inte heller hittar någon ny anställning för det fall du inte får fortsätta på din nuvarande arbetsplats.

Juridiken sätter alltså inte några käppar för att du flyttar hemifrån även om du har en provanställning, men du bör överväga ovanstående risker. Jag förstår att du är sugen på att flytta hemifrån, men jag rekommenderar dig att först hitta ett stadigvarande arbete där du är säker på att lönen kommer fortsätta komma in ett bra tag framöver. Vänta åtminstone till slutet på din provanställning, det kan ju nämligen vara så att du kommer få en tillsvidareanställning på arbetsplatsen du är nu.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Mvh

Fredrik Rising

Fredrik RisingRådgivare