Kan jag fällas för olaga hot om det blir ord mot ord? Hur mycket böter kan jag få?

Jag fick dolt samtal av min mans före detta som hota mig med att sluta prata med deras barn annars skulle hon slå mig och sedan la jag på i örat på henne därefter får jag långt meddelande med massa elaka saker bla att min man varit otrogen och att han ej älskar mig osv och provocerande mig väldigt mycket så svarade jag att om hon skriver o fortsätter ringa mig kommer jag slå henne(spräcka hennes huvud) 5 min senare skriver jag att jag inte tänker smutsa ner mig själv och göra något . Nu är jag misstänkt för olaga hot. Blir detta ord mot ord eller hur mycket böter kan jag få eftersom hon först hotat mig och provocerat mig, och hon ringde dolt och var lite smartare. Jag va så ledsen och arg och svarade på hennes sms

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om du kan komma att fällas för olaga hot, dvs. det brott du nu är misstänkt för, och därefter om hur mycket du i så fall kan komma att få betala i böter.

Blir det ord mot ord?

Utifrån de uppgifter du lämnat i din fråga så är min bedömning att ord står mot ord i din situation. Det ni sa till varandra togs över telefon och förutsatt att ingen av er spelat in samtalet så är det ord mot ord. Att det är ord mot ord har dock inte nödvändigtvis inte så stor betydelse. Domstolen kan oavsett besluta i saken och utgår då vanligtvis utifrån trovärdigheten hos de olika sidorna av situationen.

Det ni däremot har skrivit till varandra blir inte ord mot ord, sms kan man bevisa genom att lägga fram sms:en som bevisning.

Kan jag fällas för olaga hot?

Det korta svaret på denna frågan är ja det kan du. Rent praktiskt kan jag inte se några hinder mot att du fälls ett brott du är misstänkt för. Att ord står mot ord hindrar inte domstolen från att döma dig för olaga hot. Att ord står mot ord är en bevisfråga och kan försvåra bevisningen i fallet men är inget direkt hinder mot ett beslut från domstolens sida.

Med detta sagt menar jag inte att det är givet att du fälls för olaga hot, det är domstolens sak att avgöra. Jag svarar endast på frågan om ifall du kan fällas för brottet eller inte.

Vad kan jag få betala i böter?

Hur stor bötessumman blir bestäms av domstolen som gör en bedömning för varje enskilt fall. Det är därför svårt att ge dig något svar på hur stor summan kan komma att bli. På brottsoffermyndighetens hemsida går det att läsa om vad man kan begära i skadestånd och vilken summa man kan begära. För olaga skot som skett muntligt eller skriftligt kan man yrka mellan 5 000 – 7 000 kr i skadestånd. Vill du läsa mer om detta på brottsoffermyndighetens hemsida kan du klicka på följande länk: https://www.brottsoffermyndigheten.se/sok-ersattning/skadestand/vad-ska-jag-begara-i-skadestand/.

Eftersom det eventuella brottet olaga hot i ditt fall skett muntligen eller skriftligen kan du därför utifrån denna informationen räkna med mellan 5 000 kr och 7 000 kr i böter om du döms för brottet.

Vill du ha mer juridisk vägledning är du varmt välkommen att ställa ytterligare en fråga till oss eller kontakta vår juristbyrå. Du kan ta kontakt med juristbyrån på följande länk: https://lawline.se/boka.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare