FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/10/2018

Kan jag få vapenlicens trots att jag är dömd?

Hej.

Jag är intresserad av sportskytte och vill skaffa eget vapen.

Jag är dock straffad ett antal gånger för mestadels stöld och narkotikabrott. Jag är även dömd för grovt vapenbrott då jag förvarade ett vapen i min bostad.

Idag är mitt liv helt annorlunda och mitt belastningsregister är helt och hållet gallrat idag. Hur ser mina chanser ut för att få vapenlicens ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De författningar som styr såväl vapeninnehav som när sådant får återkallas är vapenlagen, vapenförordningen och RPSFS 2009:13 Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vapenlagstiftningen (FAP 551-3).

Ingen av författningarna innehåller någon uttalad gräns för när du tidigast kan söka vapenlicens. I anslutning till polisens föreskrifter om vapenlagstiftningen finns det dock allmänna råd. Allmänna råd är rekommendationer för hur man kan eller bör göra för att uppfylla de bindande reglerna, men inte bindande i sig. Även om de allmänna råden inte är bindande kan de ändå ses som en måttstock om vad som är ungefärligt att vänta sig, både från tillståndsmyndigheten och från en eventuell domstol i det fall du skulle få avslag på en licensansökan och överklaga beslutet.

Det går att ansöka om licens om viss tid förflutit sedan brottet begicks

Enligt de allmänna råden bör en förutsättning för vapenlicens vara att sökanden gjort sig känd som pålitlig, omdömesgill och laglydig. Brister vederbörande i något av dessa avseenden bör inte vapenlicens godkännas. Den som begått ett brott som påverkar lämpligheten att inneha skjutvapen bör inte meddelas tillstånd att inneha skjutvapen förrän en viss tid gått sedan brottet begicks. Tiden bör stå i relation till brottets svårighetsgrad. En sökande som gjort sig skyldig till brott med inslag av våld som inte är ringa bör inte meddelas tillstånd att ha vapen. Det bör under sådana omständigheter förflutit en avsevärd tid från då den brottsliga gärningen begicks, i regel tre till fem år. För brott där vapen kommit till användning bör det gå minst fem år innan ansökan kan beviljas, vid synnerligen allvarlig brottslighet (t.ex. grovt rån) bör tillstånd vara uteslutet under ännu längre tid (FAP 551-3 s. 8-9).

I ditt fall är det inte omöjligt att du kan beviljas vapenlicens

Som synes av de allmänna råden ska det gå en viss tid från ett begånget brott till att en sökande kan anses lämplig att beviljas vapenlicens. I regel är gränsen tre till fem år, för grövre brott är gränsen fem år, och i vissa fall ännu längre. Även om grovt vapenbrott inte uttryckligen nämns i de allmänna råden kan tänkas att det är ett brott som kan ligga dig till last vid en ansökan.

I ditt fall skriver du dock att ditt belastningsregister är helt och hållet gallrat idag. Det tolkar jag som att det gått lång tid sedan du dömdes för någon brottslighet (i regel sker gallringen först tio år efter avtjänat fängelsestraff om du dömts till sådant). Därav torde det förflutit en så pass lång tid att det inte är omöjligt att du kan beviljas vapenlicens.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare