Kan jag få ut mitt arv nu?

Hej, Mina föräldrar var gifta och min mamma stod på huset. När hon gick bort 2020 så skrevs allt över i bodelningen på min pappa. Min pappa har nu gift om sig med en ny kvinna och inget äktenskapsförord finns registrerat. Detta är mitt och min systers barndomshem och jag undrar om vi kan ta ut vår del redan nu av arvet? Har ni rätt till något? Vi kommer få ett helvete om min pappa går bort före henne. Vad sker om han gör det? Dom har inga gemensamma barn men hon har två från tidigare och min pappa har två sedan tidigare. Stort tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du dels vill ha svar på om du och din syster kan ta ut er del av arvet nu, dels vad som händer med ert arv när din pappa går bort. Reglerna om arv finner vi i ärvdabalken och dessa tillämpas fullt ut i det aktuella fallet eftersom det inte framkommer att det finns ett testamente som skulle reglera arvsfördelningen. För bodelning tillämpas reglerna i äktenskapsbalken.

Efterarv

Enligt 1 kap. 5 § äktenskapsbalken upplöses äktenskap genom att den ena maken dör eller genom äktenskapsskillnad. Huvudregeln enligt 9 kap. 1 § äktenskapsbalken är att en bodelning ska ske när ett äktenskap upphör. En bodelning innebär enligt 11 kap. 3 § äktenskapsbalken att makarnas giftorättsgods läggs samman efter att avdrag från det totala värdet har gjorts för skulder. Den kvarstående summan delas därefter in i två enligt 11 kap. 3 § äktenskapsbalken. Enligt 7 kap. 1 § äktenskapsbalken är alla tillgångar som inte är enskild egendom, giftorättsgods. Det som ska ingå i bodelningen är alltså enligt 10 kap. 1 § äktenskapsbalken giftorättsgodset.

När din mamma avled ska alltså en bodelning ha gjort mellan henne och din pappa.

I 2 kap. 1 § ärvdabalken stadgas huvudregeln och parentelprincipen. Principen innebär att det i första hand är arvlåtarens avkomlingar som ärver. Med avkomling avses barn, barnbarn osv. Släktingar i andra arvsklassen får ärva endast om arvlåtaren inte har några avkomlingar. En arvsklass måste alltså vara helt tom innan arvet går vidare till nästa arvsklass, enligt principen om successio ordinum. Eftersom det inte framgår att du har några syskon utöver din syster, så är ni två din mammas enda arvingar.

Eftersom din mamma var gift med din pappa vid tidpunkten för hennes bortgång så blir 3 kap. 1 § ärvdabalken aktuell. Huvudregeln som fastställs i paragrafen innebär att den efterlevande maken ärver före gemensamma barn, dvs du och din syster i detta fall. Din pappa fick då fritt förfoga över ditt arv under sin återstående livstid och du och din syster har därför rätt till efterarv från din mamma. Efterarvet utgörs, enligt 3 kap. 2 § ärvdabalken, av en kvotdel som motsvarar andelen som arvet utgjorde i förhållande till den totala förmögenhetsmassan av den efterlevande makens kvarlåtenskap vid dennes bortgång.

När din pappa går bort kommer efterarvet från er mamma först att räknas av från hans kvarlåtenskap. Detta görs genom att man tar efterarvskvoten mot den egendom som din pappa har kvar vid sin bortgång. Din pappa har alltså ärvt en del från din bortgångne mamma med fri förfoganderätt vilket innebär att förmögenheten kan förändras. Om din pappa har ökat sin förmögenhet, så innebär kvotdelen att du och din syster kommer få ut en högre summa eftersom du får ut en procentuell kvotandel av en högre summa. Om förmögenheten däremot har minskat, så får du ut en mindre summa än vad du skulle fått om du fick ut ditt arv från din mamma direkt. Därefter så kommer hans kvarlåtenskap att fördelas lika mellan dig, din syster och din pappas två andra barn eftersom ni enligt är arvingar till din mor (2 kap. 1 § ärvdabalken). Ni får då, enligt stirpalgrundsatsen, en lika stor del av arvet vardera och detta innebär att du och ditt syskon ska ärva din avlidne mor med lika stor del efter bodelningen.

Sammanfattningsvis

Som svar på din första fråga om när ni kan ta ut era efterarv så måste ni vänta tills din pappa har gått bort innan ni får ta del av ert efterarv från er mamma. Som svar på din andra fråga om vad som händer med erat arv när din pappa gått bort, så kommer efterarvet från er mamma först att fördelas ut innan din pappas arvskifte sker.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och om du vill ha vidare hjälp skulle jag varmt rekommendera dig att boka tid med någon av våra jurister här.

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare