Kan jag få tjänstledigt för familjeskäl?

Hej!

Jag behöver åka till min familj i Italien och stanna ett par veckor för att min far ska gå igenom en operation i njuren. Han är 80 år gammal och enligt kirurgen finns det stor risk att något kan gå snett. Jag skulle vara närvarande även för att ta hand om allt som ska göras inför operationen.

Kan jag bege om tjänstledighet för familjeskäl?

Mvh

Angelo

Lawline svarar

Hej Angelo! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först och främst vill jag skicka mina varmaste hälsningar till dig. Tråkigt att höra att din far mår dåligt.

I lag om rätt till ledighet av trängande familjeskäl, listas det i 1 § att en arbetstagare har rätt till ledighet från sin anställning av trängande familjeskäl som har samband med sjukdom eller olycksfall och som gör arbetstagarens omedelbara närvaro absolut nödvändig. För att ha rätt till ledighet enligt denna lag krävs det alltså att situationen är akut, och att din närvaro verkligen behövs.

Vad jag kan utläsa av din fråga så verkar situationen vara allvarlig då kirurgen påtalat att det finns stor risk att något kan gå snett. Därför tycks din situation absolut kunna falla in under "trängande familjeskäl." Mitt tips till dig är att förklara din situation för din arbetsgivare, du verkar absolut ha rätt att ta ledigt så det bör inte vara några större problem att få tjänstledigt för dessa familjeskäl.

Återigen, jag håller tummarna för din fars operation och hoppas att allt löser sig!

Allt gott,

Suana TaficRådgivare