Kan jag få tillbaka pengar från ett konkursbo?

Hej!

Ett byggbolag har gått i konkurs. Till det bolaget betalade jag en bokningsavgift på 20 000 kronor. Enligt bouppteckningen finns det knappt tillgångar mot 20 tals miljoner skulder!

Kommer jag att få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Vilka har rätt till pengar från ett konkursbo?

När ett företag går i konkurs är det insolvent, vilket innebär att det inte kan betala sina skulder (1 kap. 2 § konkurslagen). Frågan är då vilka som har rätt att få betalt av de pengar som finns kvar.

Utgångspunkten är att alla borgenärer har lika rätt till betalning (18 § förmånsrättslagen). I förmånsrättslagen finns dock en uppräkning av de olika förmånsrätter som ger bättre rätt till betalning. Det finns dels sk. särskilda förmånsrätter, som gäller i vissa särskilda delar av konkursboets egendom, dels allmänna förmånsrätter som gäller i all egendom.

De särskilda förmånsrätterna

De särskilda förmånsrätterna har företräde framför allmänna förmånsrätter, och har därför bäst rätt till betalning ur konkursen (15 § förmånsrättslagen). De vanligaste formerna av särskilda förmånsrätter är panträtt i lös eller fast egendom och företagshypotek (4-7 § förmånsrättslagen).

De allmänna förmånsrätterna

De allmänna förmånsrätterna ska betalas med all egendom som finns kvar efter att de med särskild förmånsrätt fått betalt. De vanligaste allmänna förmånsrätterna är för konkurskostnader och fordran på lön och pension för de anställda hos konkursbolaget (10-12 § förmånsrättslagen).

Oprioriterade fordringar

Som nämnts ovan har alla utan förmånsrätt lika rätt till betalning. Den som har en oprioriterad fordran har alltså rätt till betalning i proportion till fordringens storlek.

Som jag förstått din fråga har du ingen säkerhet för din fordran. Det verkar dessutom som att konkursbolaget haft väldigt stora skulder. Sannolikt kommer det inte finnas några pengar kvar efter att de med förmånsrätt fått betalt.

Sammanfattningsvis verkar det mycket osannolikt att du kommer få tillbaka några pengar från konkursboet.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare