FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/01/2018

Kan jag få tillbaka mitt körkortstillstånd när ett åtal för drograttfylleri lades ner?

Polisen tog mitt körkort för misstanke om drograttfylleri... de åtalet lades ner. Men jag hade positivt prov å ett mindre innehav..

Körkortet skickades till transportsyrelsen å nu behöver ja hjälp att fådet tillbaka.. får inte utföra mitt arbete utan. Grävmaskinist.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Precis som du skriver så har polisen behörighet att ta ett körkort och skicka det till Transportstyrelsen om en person är misstänkt för drograttfylleri. Transportstyrelsen beslutar då att återkalla körkortet under en viss spärrtid. Det innebär att du inte tillåts köra bil förrän spärrtiden löpt ut. För rattfylleri är spärrtiden lägst ett år.

Huruvida Transportstyrelsen är benägen att lämna tillbaka ditt körkort nu när åtalat lades ner är en fråga du får ta med Transportstyrelsen. Åklagarens beslut att inte väcka åtal i ett ärende antecknas i belastningsregistret och Transportstyrelsen har rätt att ta del av belastningsregistret när de ska bedöma om en person ska få tillbaka sitt körkortstillstånd. I 5 kap. 3 § 5 punkten körkortslagen finns en bestämmelse som slår fast att Transportstyrelsen har rätt att återkalla ett körkort om körkortsinnehavaren bedöms vara opålitlig i nykterhetshänseende.

Mitt råd till dig är att höra av dig till Transportstyrelsen, mer än så kan vi på Lawline inte hjälpa dig.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare