FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/03/2020

Kan jag få tillbaka mitt körkort om förundersökning om trafikbrott läggs ned?

Jag körde in i ett räcke och blev då misstänkt för rattfylla (drog rattfylla), vilket senare visade sig att de la ner, under ett första förhör erkände jag vårdslöshet i trafik. Kan jag dra tillbaka mitt erkännande då jag så här i efterhand då jag ej anser att jag gjort något som kan klassas som det? Jag fick i samband med detta mitt körkort indraget, vad händer om rättsväsende lägger ner även det, vårdslöshet i trafik, kan jag få mitt körkort tillbaks om brottet läggs ner?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Jag kommer först svara på om du kan dra tillbaka ditt erkännande och sedan om du kan få tillbaks ditt körkort och brottet läggs ned.

Kan jag dra tillbaka mitt erkännande?

Du kan dra tillbaka ditt erkännande både innan och under en eventuell rättegång. Du binds alltså inte av ditt erkännande utan kan ta tillbaka det trots att du erkänt i ett första förhör.

Kan jag få tillbaka mitt körkort om brottet läggs ned?

Här är det viktigt att veta att ett indragande av körkort till följd av vårdslöshet i trafik inte är ett straff för brottet i lagens mening. Straff är endast böter eller fängelse, att polisen har omhändertagit ditt körkort är alltså inget straff. Med det sagt är det inte nödvändigtvis så att det finns ett direkt samband med nedläggningen av brottet och om du får till körkort tillbaka eller inte.

Frågan om du begick ett brott eller inte är det Åklagarmyndigheten eller Polismyndigheten som utreder. Frågan om återkallelse av körkort är det istället Transportstyrelsen som utreder och beslutar i. Det är endast transportstyrelsen som kan besluta i frågan. I regel ska de kontakta dig innan för att få dina synpunkter på vad som hänt, och du kan då säga t.ex. att du anser att du inte gjort något som klassas som vårdslöst i trafiken.

Om utredningen för brottet vårdslöshet i trafik läggs ned även den innebär alltså det inte att du per automatik får ditt körkort tillbaka. Givetvis finns det en möjlighet, men svaret på frågan ges efter Transportstyrelsen har gjort sin utredning.

Hoppas du har fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare