Kan jag få tillbaka kontanter trots att jag betalade varan med presentkort?

Hej!

Jag har köpt fotbollsskor från unisport.se som jag nu har returnerat. Jag använde delvis ett presentkort som jag fick istället för pengarna tillbaka vid en annan retur....

Nu har jag fått meddelande att de skickar nytt presentkort när returen är klar.

Har de rätt att göra så?

De har öppet köp i 30 dagar och då utgår jag från att man ska få återbetalning i form av pengar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till en början ska sägas att det inte finns någon lag som ger dig som konsumet rätt till 30 dagars öppet köp, eller öppet köp överhuvudtaget. Eftersom att fotbollsskorna är köpt från en hemsida på internet gäller däremot lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen). Enligt lagen har du som konsument alltid en ångerrätt på 14 dagar (jfr 2 kap. 10 § distansavtalslagen), men många butiker erbjuder längre tid för ånger (som i ditt fall 30 dagar). Om en konsument utövar sin ångerrätt ska näringsidkaren betala tillbaka vad konsumenten har betalat till näringsidkaren. Näringsidkaren ska använda samma betalningssätt som konsumenten, om inte konsumenten uttryckligen går med på något annat, se 2 kap. 14 § distansavtalslagen. För dig innebär detta att du inte kan kräva att få betalning i form av pengar om du själv använt dig av presentkort vid köpet.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare