FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/11/2022

Kan jag få tillbaka beslagtagen fickkniv?

Polisen beslagtog en fickkniv som min bror bar runt på, kniven i fråga har väldigt stor betydelse för familjen och var inte menad att ha ute. Går det att få tillbaka den?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är möjligt att få tillbaka kniv som beslagtagits i samband med dom för knivbrott i enlighet med knivlagen.

Den som blir dömd för knivbrott kan få kniven förverkad (5 § knivlagen). Detta innebär att staten behåller kniven och att man alltså inte kan få tillbaka den. För ringa brott förverkas emellertid inte kniven. I detta fall verkar brottet inte vara mer än ringa och därför bör din bror ha rätt att få tillbaka kniven.

Jag rekommenderar att din bror tar kontakt med polisen för att begära tillbaka den beslagtagna kniven.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare