FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt06/12/2018

Kan jag få reda på namnet på den som gjorde orosanmälan?

Hej!

Om man har varit misstänkte för ett brott, vars utredning lades ner för att brottet preskriberats.

Jag nekade till brott. Och utredningen är 18 år gammal och lades ner för 15.

Under utredningen kallades jag aldrig ens till förhör och fick någon chans att försvara mig om det hade behövts.

Under utredningen blev jag utsatt för grov ryktesspridning eftersom inblandade i förundersökningen hade läckt att jag fanns i undersökningen.

Mot bakgrund av dessa rykten har det upprättats en orosanmälan från fritids/skola av två i personalen hos sos för att nära vänners barn träffar mig och umgås. Jag har även ett stort ansvar gentemot mina vänner för jag hjälper dem att avlasta då ett av barnen har väldigt speciella behov något jag har 17 års erfarenhet av.

Dem har gjort 5-6 ganska grova anklagelser där inget är sant utom att jag har figurerat i en brottsutredning.

Mina frågor

Jag måste naturligtvis göra en motanamälan /polisanmälan.

Är detta förtal, grovt förtal eller möjligen falsk tillvitelse?

Eftersom mitt namn nämns i orosanmälan, och barnets föräldrar har gett sitt medgivande.

Har jag rätt i att få veta identiteten på anmälaren/na?

De verkar inom barn och omsorg får de ju inte lov att göra en anonym anmälan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Angående förtal så är preskriptionstiden 2 år, om det skulle röra sig om grovt förtal är detta 5 år. Det eventuella brottet som de som läckte ditt namn gjort sig skyldiga till är därför preskriberat.

Det stämmer att man inte får göra en orosanmälan anonymt inom barn och omsorg, eftersom orosanmälan nu är nerlagd är den en offentlig handling som du kan begära ut genom att ringa till de som tog emot anmälan och begära ut orosanmälan.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare