Kan jag få någon åtalad för förtal?

Hej!

För en tid sedan blev jag polisanmäld för en våldtäkt jag inte hade begått. Förundersökningen ledde ingenstans, och åklagaren valde att lägga ner förundersökningen. Under perioden som gått så har målsägande ifråga spridit rykten osv om min vilket lett till att jag förlorade jobbet, samt att min sociala cirkel har blivit kraftigt äventyrad. Jag har mått otroligt dåligt under perioden som gått.

Nu när förundersökningen är nerlagd så vill jag se mig om huruvida jag kan anmäla för förtal (eller annan form av rubricering) så jag kan få upprättelse. Jag vet att målsägande har sagt saker vilket fått konsekvenser för mig, även om det självfallet är svårt att bevisa. Jag har dock Ett vittne som är villig att vittna om det till min fördel. Har jag ett fall av förtal som jag kan driva? Jag är ju inte helt hundra vad som krävs för att driva ett fall om förtal. Och hur går jag tillväga i så fall? Går jag direkt till polis eller är det via åklagare/jurist eller annan instans? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att säga att detta verkligen låter som en hemsk upplevelse för dig och jag hoppas att du kan få ett avslut och upprättelse, så du kan gå vidare med ditt liv. Jag kommer prata om reglerna i Brottsbalken (BrB).

Omständigheterna som måste vara uppfyllda för förtal (BrB 5 kap. 1 §):

1. Uppgifter om dig ska ha lämnats till utomstående – målsägande har gått till polis och spridit rykten vilket uppfyller detta krav!

2. Uppgiftens syfte ska vara att du utsätts för andras missaktning – du har pekats ut som en våldtäktsman vilket definitivt uppfyller detta krav!

Det faktum att förundersökningen lades ner innan det ens ledde till ett åtal, talar för att uppgiften i ditt fall går att bevisa som falsk – detta är inte ett kriterium enligt lagen, men det är till din fördel!

Omständigheterna som måste vara uppfyllda för förolämpning (BrB 5 kap. 3 §):

1. Målsägandes beskyllande var riktat mot dig

2. Det syftade (minst sagt) till att såra dina känslor

3. Att falskt anklaga någon som våldtäktsman är definitivt kränkande för din självkänsla och värdighet

Hur processen går vidare (BrB 5 kap. 5 §):

Enligt mig så är detta ett fall av förtal och då blir förolämpning inte aktuellt, men jag ville ändå ta upp det eftersom du undrade om något annat brott kunde vara aktuellt!

1. Du måste anmäla brottet till polisen om åtal ska bli aktuellt

2. Ett åtal borde vara påkallat i ditt fall eftersom du både förlorade ditt jobb och en stor del av ditt sociala umgänge, vilket objektivt sätt innebär att du har drabbats mycket hårt av detta (Prop. 2013/14:47 s. 38).

Tyvärr så är det trots allt vanligt att åklagare väljer att inte åtala för förtal.

Om så är fallet så kan du välja att gå vidare med ett så kallat enskilt åtal. Jag går inte in på hur detta går till här, det är bättre att du skickar in en ny fråga i sådana fall.

Mina råd:

Anmäl brottet och be polisen hålla dig uppdaterad på om de väljer att lägga ner förundersökningen så att du kan "hålla koll på läget".

Om förundersökningen läggs ner eller åklagaren väljer att inte åtala så har du möjlighet att själv driva processen. Jag råder dig starkt att tala med en jurist om detta innan du tar detta steg.

Naturligtvis så vill jag att rättvisa skipas, men att driva en process är långt ifrån ett "safe bet". Om du väljer att gå vidare och då förlorar målet så kan du bli skyldig att betala kostnaderna för motparten. Detta kan bli oerhört dyrt!

Jag hoppas att detta har gett dig lite klarhet även om det inte löser problemet. Samtidigt så önskar jag dig lycka till med ärendet, jag hoppas verkligen att det går vägen för dig!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare