Kan jag få hjälp att betala för en advokat vid en vårdnadstvist?

Hej!

Jag är pågång om skilsmässa nu. Jag har två barn. Och jag vill ensam vårdnad. Jag tänker att ska ha en advokat. Men kosta mycket att betala för advokat. Så jag vill att få hjälp med betalning för min situation. Vad kan man göra eller går man till att kunna får hjälp av ekonomstöd.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Till att börja med gäller som huvudregel att varje part i ett mål som rör vårdnad, umgänge eller boende, ska stå för sina egna rättegångskostnader (se 6 kap. 22 § föräldrabalken (FB)).

Det finns olika alternativ för dig att bekosta en vårdnadstvist.

Om du har en hem-, villa- och fritidshusförsäkring ingår något som kallas för rättsskydd, som innebär att din försäkring kan stå för en del av dina kostnader för ombud och rättegångskostnader. Villkoren för försäkringsskyddet kan variera mellan de olika försäkringsbolagen och det är därför viktigt att du kollar upp villkoren för din försäkring. Kom även ihåg självrisken som vanligtvis ligger på cirka 20 %, samt maxbeloppet som kan betalas ut.

En annan möjlighet är att ansöka om rättshjälp (se rättshjälpslagen (1996:1619)). Rättshjälp finns till för att hjälpa dem som inte kan få rättslig hjälp på annat sätt och täcker del av kostnaden för advokat eller annan sakkunnig person. För rättshjälp gäller att vissa villkor måste vara uppfyllda, bland annat ska du som huvudregel ha haft en timmes rådgivning enligt lagen och får inte ha en för hög årsinkomst. För mer information, se här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare