Kan jag få ersättning för trafikolycka orsakad av annan?

Hej.

Jag blev på körd bakifrån och föraren somnade och min slungades till motsatta hållet.

Föraren har fått en anmälan om vårdslöshet i trafiken

Kan jag få skadestånd?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Du kan begära trafikskadeersättning eller skadestånd om du fått personskador eller sakskador, trafikskadelagen 8§ och 18§. Ersättningen ska utgå från trafikförsäkringen på fordonet som körde på dig, 11§ trafikskadelagen. Vad man kan få för ersättning bedöms på samma grunder som skadestånd i skadeståndslagen, 9§ trafikskadelagen. Detta innebär att om du tillfogats en sakskada kan du ha rätt till ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, annan förlust till följd av skadan samt inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet, 5:7 skadeståndslagen. Har du tillfogats en personskada kan du ha rätt till ersättning för sjukvårdskostnad och andra kostnader, inbegripet skälig kompensation till personer som står dig särskilt nära, inkomstförlust samt fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadan, skadeståndslagen 5:1. Skadorna ska meddelas till den skadevållarens försäkringsbolag, vilka avgör om du har rätt till ersättning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare