Kan jag få ersättning för sveda och värk när min hund blivit påkörd?

Våran hundvalp blev ihjälkörd av en smitare, finns det någon ersättning att tillgå?

Hon var försäkrad.

Kommer få hennes liversättning troligtvis men finns det någon form av sveda-av-värk eller nåt liknande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt skadeståndslagen föreligger skadeståndsskyldighet i de fall någon vållar – uppsåtligen eller vårdslöst – personskada eller sakskada (1 kap. 2 § skadeståndslagen). I detta fall är det fråga om sakskada; eftersom det inte är en person som skadats. Du har i detta fall rätt till den ekonomiska skada personen i förevarande fall orsakat, det vill säga, marknadsvärdet för hunden. Du har dessvärre inte rätt till ersättning för sveda och värk, eftersom sådan ersättning enbart kan utgå i fall det föreligger personskada (5 kap. 1 § 1 st. 3 p. skadeståndslagen).

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare