Kan jag få ersättning för pengar som jag lagt på renovering av min sambos hus?

Hej, En fråga om sambolagen. Om man flyttar in till någon som redan äger ett hus, men investerar pengar i huset för tex renovering, värmeanläggning osv. Hur går man tillväga då när man ska separera, kan man begära tillbaka den summa man investerat i den andres bostad eller del av summan om man varit med att betalat boendet under den gemensamma tiden och för renoveringen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ingår renoveringskostnader vid en sambobodelning?

När ett samboförhållande tar slut och man beslutar sig för att separera kan en sambobodelning begäras (8 § SamboL). I bodelningen ingår samboegendom som inkluderar både bostad och bohag som har införskaffats för gemensamt bruk (3 § SamboL). Om den ena sambon äger ett hus innan samboskapet har huset inte införskaffats för gemensamt bruk och ingår därför inte i bodelningen. Frågan är om renoveringskostnader och andra kostnader som den andra sambon har lagt ner på detta hus ska ingå i bodelningen. Det här är ett s.k oklart rättsläge och det råder osäkerhet kring om pengarna kan begäras tillbaka. I ett rättsfall (NJA 1986 s.513) konstaterar domstolen att föremål som den ena sambon tillfört fastigheten utgjorde gåva och de ansågs tillhöra fastigheten. Sambon fick inte ekonomisk kompensation då denne inte kunde motbevisa att det inte fanns en gåvoavsikt. Utifrån det här är det inte sannolikt att en sambo som t.ex utfört renovering kommer att ha någon möjlighet att få ekonomisk ersättning vid en eventuell bodelning om inte båda sambo kommer överens om annat.

Jag hoppas att du fick din fråga besvarad och om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare