FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt07/09/2021

Kan jag få ersättning för ett ärr efter en operation trots att jag inte är försäkrad?

Hej! Jag har fått ärr på mon fotled efter en operation så jag tänkte höra med er om man kan få ersättning för de fast jag inte är försäkrad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har jag rätt till ersättning för ärret?

Eftersom du nämner att du inte är försäkrad kommer jag inte att utreda möjligheten att få ersättning från sitt försäkringsbolag. Om du har drabbats av en skada i samband med hälso-, sjuk- eller tandvård finns det dock en möjlighet att man kan få rätt till ekonomisk ersättning från den s.k patientförsäkringen. Regler kring en patients rätt till ekonomisk ersättning i samband med hälso- och sjukvården går att finna i patientskadelagen (PSL). För att du som patient ska ha rätt till patientskadeersättning krävs att en skada har uppkommit i samband med sjukvård i Sverige. Det krävs även att skadan har uppkommit som en följd av någon av grunderna som räknas upp i 6 § PSL. En av dessa grunder är att skadan uppkommit till följd av undersökning, vård, behandling eller liknande åtgärd och att skadan inte, rent objektivt, har kunnat undvikas genom ett annat förfaringssätt (6 § punkt 1 PSL). Alltså kan du ha rätt till ersättning om du har genomgått en operation och därefter lidit skada på grund av detta förutsatt att skadan inte uppkommit om åtgärden hade utförts på ett annat sätt eller genom att en annan tillgänglig åtgärd valts, som enligt en bedömning i efterhand enligt medicinsk uppfattning skulle ha tillgodosett behovet av vård på ett sätt som varit mindre riskfyllt. Om det endast hade varit möjligt att undvika skadan genom en mer avancerad metod som i regel varit mer riskfylld, föreligger ingen behandlingsskada som ger rätt till ersättning. Därutöver lämnas inte patientskadeersättning om skadan uppkommit till följd av ett nödvändigt förfarande för diagnostisering eller behandling av en sjukdom eller skada, som utan behandling skulle ha varit direkt livshotande eller lett till svår invaliditet (7 § punkt 1 PSL). Här avses exempelvis situationer då vårdbehovet varit så akut att behandling varit tvunget att vidtas utan att vårdgivaren haft möjlighet att vidta normala förberedelser.

Vad kan jag göra?

Om den operationen du genomgått, enligt en efterhandsbedömning, medicinskt anses motivera att ett ärr som uppkommer är en oundviklig följd är det därmed inte en ersättningsgrundande skada enligt patientskadelagen. Det räcker inte att en behandling inte leder till önskat resultat eller att det uppstår en komplikation för att ha rätt till ersättning utan det krävs att skadan ska ha kunnat undvikas. Om du har rätt till patientskadeersättning betalas detta ut ur vårdgivarens obligatoriska patientförsäkring (12-13 § PSL). Du vänder dig alltså till vårdgivarens försäkringsgivare för att göra en skadeanmälan. För att ha rätt till ersättning ska en anmälan ha gjorts inom tio år från den tidpunkt då skadan inträffade (23 § PSL). Ersättningens storlek beräknas enligt vanliga skadeståndsrättsliga regler (8 § PSL).

Slutsats

Sammanfattningsvis har du alltså möjlighet att få ersättning för ditt ärr till följd av operation förutsatt att ovanstående kriterier är uppfyllda och att du gör en skadeanmälan inom tio år.

Jag hoppas att du fick svar på dig fråga och har du fler frågor är du varmt välkommen att kontakt oss på Lawline igen eller kontakta vår juristbyrå för tidsbokning.

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare