Kan jag få ersättning av företaget om de glömmer att fakturera varje månad och istället skickar en stor faktura?

Hej.

Jag har fått en faktura av min bredbandsleverantör med 7 månader uteblivna månadsavgifter som dom har missat att fakturera mig för tidigare och jag tyvärr inte har noterat att dessa har saknats på tidigare fakturor.

Kan också vara värt att nämna att min leverantör är Bredbandsbolaget under den här tide har blivit uppköpta av Telenor.

Denna faktura har jag fått helt utan information eller förklaring till vad som har hänt. Får också till svar när jag undrar vad som har här "Vi kan inte svara på det"

Det jag undrar är helt enkelt om jag som privatperson har någon som helst rätt till att få denna faktura uppdelad på något sätt eller om jag har rätt till någon form av kompensation för deras misstag.

Eller är det bara att betala och se glad ut?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Har du rätt till ersättning eller uppdelning?
Nej, det har du dessvärre inte. Det finns ingen lag som reglerar hur fakturor ska betalas eller delas upp i förhållandet mellan konsument (dig) och näringsidkare (företaget). Det betyder att det som är avtalat mellan dig och företaget är gällande (jag misstänker att det i avtalet är reglerat att du ska betala en månadsavgift eller liknande). Du som konsument har ett eget ansvar att se till att fakturan betalas även om företaget inte sänder ut fakturan till dig. Därför har du alltså ingen allmän rätt att få en ersättning eller uppdelning av fakturan.

Vad kan du göra?
Du kan alltid försöka förhandla med företaget och se om ni kan komma fram till en avbetalningsplan. Om ni inte kommer fram till en lösning båda går med på måste du dessvärre betala hela fakturan innan förfallodatum.

Du kan läsa mer här.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare