Kan jag få engelskt medborgarskap om jag är straffad sedan tidigare?

om man har erkänt till ringa narkotika brott för polisen hur påverkas det om man vill söka till brittisk medborgare och är över 20år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka kriterier som krävs för att erhålla brittiskt medborgarskap kan du läsa om här (här finns information om vilka kriterier som måste uppfyllas och hur ansökningsprocessen går till).

Vilka bestämmelser som kommer att gälla efter att Storbritannien har lämnat EU är ännu inte känt. Det kan heller inte uteslutas att den brittiska tillämpningen av gällande regler inte förändras under perioden fram till det brittiska utträdet.

Jag rekommenderar dock att du kontaktar den svenska ambassaden i England för att erhålla mer information. Vi på Lawline är inte inriktade på utländsk rätt.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare