FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott18/01/2019

Kan jag få böter för trafikbrott trots att de sagt att inget hamnar i registret?

Hej.

Jag var påväg hem från stan med bil. Hade druckit 1 ipa 5 minuter innan. Blir stoppad av polisen, rutinkontroll. Pga. lite sömn och inte ätit ngt och blåser så nära inpå sista ölklunken (5min) så ger de utslag. Får då hänga med till station. Går in och pissar och dricker lite vatten. Får blåsa 2 gånger igen. Då visar de 0,05. Måste haft prick typ 0,2 vid första blåset. Dom gav mig körkortet och bilen sen och sa att inget hamnar i registret. Men de jag undrar är om jag får böter? Jag fick bara gå sen utan skriva på något alls.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om trafikbrott finns i Lag om straff för vissa trafikbrott (TBL). Den som kör en bil med minst 0,2 promille i blodet under eller efter färden kan dömas för rattfylleri till böter eller fängelse (4 § TBL). Om du hade minst 0,2 promille i blodet första gången du fick blåsa hade det funnits förutsättningar att döma dig till böter trots att promillehalten sedan gick ner till 0,05.

Eftersom poliserna har sagt att inget hamnar i belastningsregistret, där även brott med böter som påföljd registreras kommer du inte behöva betala böter. Jag tolkar polisens agerande som att du helt enkelt inte anses ha begått ett trafikbrott, förmodligen eftersom promillehalten låg precis på gränsen och snabbt gick ner.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare