Kan jag driva in en skuld med sms som bevis?

Jag har lånat ut pengar till min vän för betalning av lägenhetshyra. Villkoren var att skulden skulle betalas tillbaka samma dag, och vi kom överens över SMS. SMS:en är inte formellt skrivna, men det framgår att betalning har utgått från mig via Swish och att pengarna ska återbetalas samma dag.

3 månader senare och efter upprepad kontakt så har jag inte fått tillbaka pengarna. Har jag något juridiskt stöd för att driva in skulden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter som att du kan bevisa att din kompis har en skuld till dig, att sms:en inte är skrivna formellt ska inte spela någon roll. Det första du kan göra är att ansöka om betalningsförläggande hos Kronofogden (mer information om detta här).

Om personen då skulle bestrida skulden så kan du stämma denne hos tingsrätten. Med tanke på sms:en och att informationen antagligen finns sparat på Swish tolkar jag det som att du skulle ha goda chanser att gå vinnande ur den tvisten.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare