FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/08/2018

Kan jag dömas för rattfylleri även om jag inte körde bilen?

Hej för två veckor sen blev jag misstänkt för grovtratt fylla. Det va så här jag o min fru och hennes syster åkte till en gemensam vänn där blev jag bjuden på hembränt från hans land. Jag och han drack bara min fru och hennes syster drack inte alkohol . När vi skulle åka hem så körde hennes syster oss hem. När vi kom in i huset så märkte jag att min mobil blev kvar i bilen . Jag gick ut för att hämta den öppna dörren tog mobilen kom ut ur bilen så hörde jag en bil bakom mig där kom ut två poliser o stoppa mig de frågade efter mitt körkort och det fick de . Så så de att jag ska blåsa det gjorde jag oxå. De sa till mig att jag ska följa m de till polisstationen där jag fick övernatta. På morgonen de väckte mig och förhörde mig så så de att jag åkte på grov rattfylla jag har inget minne då på morgonen vad som har hänt. Jag frågade de om jag körde bilen så sa de att jag gjorde det.

Nu riskerar jag att bli av med körkortet kanske fängelse oxå. Jag vet inte vad jag ska göra undrar om ni har nåt råd till mig . Tack i förhand..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga är du av uppfattningen att du inte körde bilen, utan att polisen påstår att du gjorde det. Oavsett om du erkände i förhöret eller inte, betyder det inte per automatik att du kommer att dömas för brottet.

Om det blir rättegång i ditt fall är det åklagaren som har hela bevisbördan för att du faktiskt körde bilen berusad och att du hade uppsåt att framföra bilen berusad. Det är t.ex. inte rattfylleri att sitta berusad i en bil, att hämta sin mobiltelefon i bilen när man är berusad eller att dricka alkohol efter att man kört bil. Beviskravet är högt ställt och det ska för en fällande dom vara ställt utom rimligt tvivel. Det innebär att åklagaren har en skyldighet att lägga fram bevisning som är så entydig att det inte finns några rimliga alternativ. Om det inte finns några vittnen, du inte blev tagen på bar gärning när du körde bilen och det inte finns annan bevisning borde det vara svårt att döma dig. Nu vet jag dock inte om det finns någon annan bevisning som talar mot dig. Att endast i berusat tillstånd hämta din mobiltelefon gör däremot inte per automatik att du kommer att dömas för rattfylleri.

Avslutningsvis är det åklagaren som ska bevisa att du begått brottet. Du behöver egentligen inte ens försvara dig, skyldigheten att bevisa är åklagarens. Däremot kan det vara bra om du ställs inför domstol att du förklarar hur kvällen såg ut, vad du gjorde och varför du svarade som du gjorde. I slutändan kommer domstolen att beakta såväl det du berättar som bevisning och andra vittnesmål.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare