Kan jag dömas för narkotikabrott trots att jag var full? Kan min arbetsgivare få reda på det?

Hej!

Idag var jag på polisförhör för att jag hade trillat påväg hem efter en fest och polisen hade plockat upp mig.

Jag var så full att jag inte kommer ihåg något från det. Jag vaknade på sjukhuset och där berättades det vad som hänt. Jag hade testats possitivt på cannabis. 0,4ug.

Nu är jag skäligen misstänkt för bruk av narkotika.

Jag kommer själv inte ihåg attt jag tagit det och hade varken någon plan att ta det eller köpt något.

Hur deffinieras uppsåt. Jag var inte alls i mitt fulla sinnesbruk och vet inte hur det gått till.

Om jag blir dömd. Hur mycket kan boten bli. Jobbar som vikarie heltid till slutet av sommaren 19000 brutto/månad och sedan kommer jag börja studera. Jag har mycket skulder pga. Spelmissbruk för drygt ett år sen.

Jag är livrädd att min arbetgivare kommer få reda på detta.. kommer polisen meddela dem om jag blir fälld?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

För att ge ett så pedagogiskt och lättförståeligt svar som möjligt kommer jag dela upp svaret i frågor och ge svar på dem en och en.

Först och främst bör det konstateras att cannabis är narkotikaklassat. I Narkotikastrafflagen (1968:64) som reglerar narkotikabrotten krävs det att du har varit uppsåtlig till brukandet av narkotikan, och till att det skett olovligen (1 § 6 p Narkotikastrafflagen). För att det inte ska vara olovligt brukande ska det t.ex. varit för medicinskt bruk. Cannabis är dock ännu inte godkänt läkemedel, ett brukande har därför skett olovligen. Nu när vi klargjort detta kan vi gå in på definitionen av uppsåt.

Hur definieras uppsåt?

När uppsåt definieras utgår man från tre olika former: avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt. Beroende på vad åklagaren kan styrka i sina bevis kan det visas att du haft någon av dessa uppsåtsformer. Det minsta som krävs för att du ska anses haft uppsåt till att röka cannabis är att du haft likgiltighetsuppsåt.

Likgiltighetsuppsåt är uppdelad i två delar där gärningspersonens grad av insikt gällande risken för att effekten ska inträffa, och om gärningspersonen varit likgiltig (känslomässigt oberörd) inför denna, alltså att personen accepterat följden.

I ett narkotikafall skulle som exempel vara att du blir erbjuden en cigarett, men att den på grund av t.ex. den miljö du befinner dig i eller vem det är som erbjuder dig den, innebär en risk att det i själva verket är cannabis du blir erbjuden. För att du i sådant fall ska anses haft uppsåt till att bruka cannabis ska risken att det är cannabis inte haft någon betydelse för dig, att du är medveten om att rökning innebär att ämnet kommer in i ditt system, och att denna risk inte utgör ett skäl för dig att avstå från att inhalera röken. Du bryr dig helt enkelt inte om det är en cigarett eller cannabisjoint som du röker. Men som sagt måste åklagaren bevisa ditt uppsåt.

Berusningen har ingen betydelse

Även om du p.g.a. din kraftiga berusning inte haft möjlighet att rätta dig efter lagen, så är självförvållat rus ingen ursäkt för att undslippa ansvar för brottsliga gärningar (1 kap. 2 § st 2 Brottsbalken). Alltså, trots att du varit så full att du inte kommer ihåg något, som du säger, spelar det ingen roll. Du har samma ansvar vid onyktert som nyktert tillstånd. Men återigen är det upp till åklagaren att bevisa att du haft uppsåt.

Om du blir dömd, vad blir straffet?

Att ha 0,04 ug cannabis i kroppen är en mycket liten mängd, och kan bedömas som ringa narkotikabrott (den lindrigare graden). I så fall kan domstolen döma dig till böter eller fängelse till högst sex månader (2 § Narkotikastrafflagen) . Det är svårt för mig att sia om vad domstolen kan komma fram till, men troligtvis aktualiseras böter. Det finns tre olika sorters böter: dagsböter, penningböter och normerande böter (25 kap. 1 § Brottsbalken). Dagsböter är vanligt förekommande för ringa narkotikabrott. Dagsböter innebär minst 30 dagar á 50 kr och högst 150 dagar á 1000 kr. Antal dagar bedöms utifrån gärningens allvar, och beloppet utifrån din ekonomiska förmåga (25 kap. 2 § Brottsbalken). Domstolen har alltså utrymme för att döma ut 1500 kr till 150 000 kr i böter.

Observera att detta endast är en redogörelse för vilket utrymme domstolen har, och att utfallet är helt beroende på den bedömning domstolen gör utifrån det som kommer fram i målet.

Kommer polisen att meddela arbetsgivaren om jag blir fälld?

För att se om en person begått brott begärs ett s.k. belastningsregister ut från Polismyndigheten. Belastningsregistret är sekretessbelagt och kan bara lämnas ut till vissa (35 kap. 3 § Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)). Vem som kan få ut belastningsregister regleras i Lag (1998:620) om belastningsregister. Myndigheter och skol- och vårdverksamheter som rör barn är de enda som kan begära ut ditt belastningsregister. Skol- och vårdomsorgen som rör barn har endast rätt att genom dig få ut belastningsregister i samband med anställning. (9-10 §§ belastningsregisterlagen). Eftersom du redan är anställd kan arbetsgivaren inte genom belastningsregister få reda på att du blivit dömd för narkotikabrott (om du nu skulle bli det). Detta gäller oavsett vem som är din arbetsgivare.

Sammanfattningsvis kan detta sägas:

- Troligtvis kommer uppsåtet definieras som likgiltighetsuppsåt (se förklaring ovan)

- Det spelar ingen roll att du varit (självförvållat) berusad

- Om domstolen anser dig som skyldig kan böter eller fängelse dömas ut (troligtvis blir dagsböter aktuellt till minst 1500 kr totalt)

- Polisen får inte meddela din arbetsgivare, och din arbetsgivare har inte rätt att kräva ut handlingar om vilka brott du begått

Hoppas att detta gav dig svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare