FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/02/2018

Kan jag dömas för drograttfylleri om mitt blodprov visade negativt?

Jag blev stoppad av polisen när jag körde bil och jag fick följa med på urin och blodprov. Mitt urinprov visar sig nu en månad senar, possetiv till THC men blodprovet visa sig negativt till THC. Mitt körkort blev tillfälligt indraget. Kan jag fortfarande dömmas för drograttfylla eller bör jag bli frikänd och få tillbaka körkortet?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga så att du undrar om du kan bli dömd för rattfylleri om ditt urinprov (lämnad i samband med att polisen stoppade dig) visade sig positivt men blodprovet negativt för THC. Jag tolkar det alltså som att du eventuellt varit påverkad av cannabis eftersom THC är en cannabinoid och att ditt körkort fortfarande är tillfälligt indraget.

Drograttfylla är ett brott i trafiken och därför blir trafikbrottslagen tillämplig. Du hittar den här. Även narkotikastrafflagen blir tillämplig eftersom det rör sig om cannabis. Du hittar narkotikastrafflagen här.

Är cannabis att ses som narkotika?

Cannabis är en illegal substans i Sverige eftersom cannabis är en vara som påvisat gör brukaren "hög" och kan skapa ett beroende hos brukaren och omfattas därför av bestämmelsen i 8§ narkotikastrafflagen.

Om du kan dömas för drograttfylla enligt 4§ 2 st Trafikbrottslagen

Du har enligt dina egna uppgifter kört en bil som är ett motordrivet fordon enligt 2§ lag om vägtrafikdefinitioner och blev när du körde bilen stoppad av polis. Eftersom ditt ena prov, urinprovet visade positivt för THC i kroppen antar jag att det finns grund att anta att du åtminstone brukat cannabis, en narkotikaklassad substans som ovan nämnt, innan (eller under) färden innan polisen stoppade dig. Däremot, om blodprovet visade negativt resultat har du inte intagit tillräckligt mycket cannabis för att THC ska finnas kvar i blodet och därför kan du inte dömas för drograttfylleri, 4§ 2 st trafikbrottslagen motsatsvis.

Jag hoppas att detta gav dig vägledning i din fråga och du är välkommen att ställa en ny fråga här eller boka tid med en av våra jurister om du behöver mer hjälp.

Vänligen,

Jessica KhooRådgivare