FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/04/2019

Kan jag dömas för drograttfylla?

Hej!

Jag hade varit i holland cirka 10-11 dagar innan jag blev stoppad av polisen och hade då 0.001 thc i blodet, men frågan är kan jag bli dömd för detta när jag var inne på rättsmedicinalverket och kollat att det högst står att det ska vara 7 dagar i blodet thc, kollade även med olika poliser som alla sa 1 vecka högst men ändå hade jag 0.001, vad blir troligast utgång för mig? Och vad tycker ni jag ska göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Avgörande för om du kan dömas för att du hade THC i blodet är inte utifrån hur länge det ska vara kvar i kroppen utan om du rent faktiskt har det kvar i kroppen. Att framföra ett fordon och samtidigt ha THC i blodet gör att du gjort dig skyldig till dels (drog)rattfylleri (jfr 4 § andra stycket lagen om straff för vissa trafikbrott), dels ringa narkotikabrott (2 § narkotikastrafflagen).

Även om det må vara så att THC i normalfallet finns i kroppen högst en vecka kan det variera från person till person. I ditt fall har det uppenbarligen stannat kvar längre.

För det fall att du döms för ringa narkotikabrott och drograttfylleri är straffet enligt praxis femtio (50) dagsböter. Det finns vidare en risk att Transportstyrelsen därefter beslutar att återkalla ditt körkort.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare