Kan jag dömas för att ha stulit skor från en butik när stölden finns på film?

Hejsan ! Jag har gjort ett stöld på 899 kr från Stadium affär , ett par skor ! Efter 1 dag ringde butikspersonal míg att jag är fångad på butikskamera och de vill att jag ska komma in och betala eller lämna tillbaka ! Kan jag blir dömd eller ? Har köpt 2 Nike dressar för 2500 kr och betalat för de , Men inte för skorna !

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har stulit ett par skor värda 899 kr från en affär, och att stölden har fångats på film. Samt att du nu undrar om du kan dömas för detta. Reglerna om stöld finns i brottsbalken (BrB).

Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år (8 kap. 1 § BrB). Vidare anges i 8 kap. 2 § att brott som avses i 1 § med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter vid brottet kan vara att anse som ringa. För brottet döms till böter eller fängelse i högst sex månader.

Vid stöld från butiker gäller vanligtvis att värdet av det stulna är av avgörande betydelse för huruvida brottet är att anse som ringa eller av normalgraden. Värdegränsen i sådana fall går vid 1 250 kr, och stöld av de varor som understiger gränsen är då att anse som ringa stöld (NJA 2019 s. 951).

Det framgår att du har stulit skorna och att du har fångats på kamera när stölden begicks. Möjligen kan det även finnas vittnesmål från butikspersonal. För att kunna dömas för ett brott krävs, i första hand, att brottet begåtts med uppsåt (alltså ungefär medvetenhet eller insikt om vad man gjort). Det krävs också att åklagaren kan lägga fram tillräckligt stark bevisning för att det är du som begått brottet. Kravet är att det ska vara ställt bortom rimligt tvivel. Min bedömning är att det finns stark bevisning mot dig. Om butiken väljer att ta saken vidare med en polisanmälan är alltså sannolikheten hög att du kommer att dömas för ringa stöld.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare