FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/05/2019

Kan jag dela inlägg på facebook?

Hej! Jag gör exkursioner med skolelever för min privata firma och lägger ibland ut bilder på min facebook. Jag ser alltid till att om elever är med att det är bakifrån så att man inte ser ansiktet. Ibland lägger skolor ut bilder på sina facebooksidor och jag delar inlägget till min sida. Om de då lägger ut bilder där ansiktet syns på elever och det ligger som ett offentligt inlägg och jag delar till min sida - är det då skolan som har hela ansvaret om det skulle bli fel (om de gör ett misstag och eleven inte får publiceras) eller har jag också ett ansvar om jag delar. Jag antar ju att de har kollat med alla sina elever att de får läggas ut.

Tack på förhand!

Hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om du skulle kunna bli ansvarig för GDPR-brott ifall du delar ett inlägg på facebook som från början delats av en skola.

Det som finns på facebook är offentligt material, då det sprids till en större krets av personer. Så snart bilder publiceras där, har andra personer rätt att exempelvis dela inläggen.

Om det skulle vara så att en elev har sin bild på facebook, som inte ska vara där, är det skolans ansvar att åtgärda detta. Det som kommer hända är att inlägget även försvinner från din sida, då den originala publiceraren raderat den.

Du kan således inte stå ansvarig för ett inlägg som du delar från en annan sida, endast för vad du själv publicerar.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare