FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt15/09/2019

Kan jag byta tillbaka till mitt efternamn som gift, fast jag är skild sedan länge?

När jag gifte mig tog jag min makes efternamn. Behöll det i några år sedan jag skilt mig. Sedan bytte jag mitt namn som gift till ett nytt namn. Det fungerade dǻligt och jag bytte tillbaka till mitt flicknamn igen.

Nu tilll min fråga:

Kan jag byta tillbaka till mitt namn som gift, fast jag är skild sedan länge?

Kan jag behålla mitt flicknamn och lägga till min exmakes namn (det som var min identitet under närmare 10 år).

Sett i efterhand skulle jag ha behållit mitt namn som gift, punkt slut.

Men det känns inte bra att vara tillbaka på ruta ett igen.

Jag har tittat på regelverket men inte hittat den här namnsituationen.

Vad säger ni?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Om jag har förstått dig rätt så undrar du följande:

- Kan du byta tillbaka till din exmakes efternamn, trots att ni inte är gifta längre?

- Kan du behålla ditt flicknamn och lägga till din exmakes efternamn?

Jag kommer att hänvisa till lagen om personnamn, som innehåller regler om efternamnsbyten.

Du kan byta tillbaka till din exmakes efternamn

Du kan byta tillbaka till din exmakes efternamn, eftersom du har burit det tidigare (19 § första stycket lagen om personnamn). Det spelar alltså ingen roll att du och din exmake är skilda idag – du har rätt att bära efternamnet igen om du vill det.

En förutsättning för namnbytet är dock att du inte förlorade efternamnet på grund av att en domstol bestämde att du inte fick bära det (19 § första stycket och 21 § lagen om personnamn). Eftersom du skriver att du själv bytte till ett annat efternamn förutsätter jag att något sådant inte har hänt dig.

När du byter ditt efternamn på det här sättet kallas det för ett administrativt namnförvärv, eftersom det sker utan koppling till exempelvis ett aktuellt äktenskap eller en föräldrarelation (13 § första stycket lagen om personnamn). Om ett namnbyte inte är administrativt kallas det för ett familjerättsligt namnförvärv istället.

Du bör kunna lägga till din exmakes efternamn till ditt nuvarande

Du bör kunna behålla ditt flicknamn och lägga till din exmakes efternamn, så att det blir ett dubbelnamn. Det beror åter igen på att du har rätt att bära hans namn om du vill, eftersom du har burit det förut (13 § första stycket och 19 § första stycket lagen om personnamn).

Även om du bara lägger till namnet räknas det som ett byte av efternamn.

Ansök hos Skatteverket

Du ansöker om namnbytet hos Skatteverket (3 § lagen om personnamn).

Det kan vara bra för dig att veta att en ansökan om att byta till ett tidigare efternamn kostar 1 800 kronor när detta skrivs (september 2019).

Skatteverket handlägger inte din ansökan förrän du har betalat avgiften. Betalningen innebär tyvärr inte någon garanti för att du får lov att byta ditt efternamn.

Sammanfattning

Du kan byta tillbaka till din exmakes efternamn, trots att ni inte är gifta längre. Det beror på att du har burit hans namn tidigare.

Du bör också kunna behålla ditt flicknamn och lägga till din exmakes efternamn, så att du får ett dubbelnamn. Även detta beror på att du har burit hans namn tidigare. När du lägger till efternamnet räknas det som ett byte av efternamn.

Jag vill råda dig att kontakta Skatteverket för att få veta vilken blankett som du ska använda för att ansöka om efternamnsbytet, om det är aktuellt för dig att göra en ansökan. På Skatteverkets hemsida kan du också läsa deras information om namnbyten.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Lycka till med ditt eventuella efternamnsbyte!

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare