​Kan jag bryta min och min biologiska pappas rättsliga familjekontakt?

Hej! Jag har ingen kontakt med min biologiska pappa pga att han utförde sexuella övergrepp på mig som barn. Kan jag på något sätt "säga upp mig" eller skriva bort mig som hans dotter enligt lagen då jag inte vill vara bunden till honom på något sätt. Ett alternativ har varit att min styvpappa ska adoptera mig för då antar jag att biopappan skrivs bort? Har dock inte kläckt idén för styvpappan ännu. Om han ej vill det undrar jag om det är möjligt att bryta min biopappas och min rättsliga familjekontakt dvs far och dotter? Är idag 26 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan inte avsäga dig släktskap
Enligt svensk lag finns inget sätt att "säga upp" sitt släktskap med sin familj. Du kan alltså inte bara avsäga dig det rättsliga släktskapet med din biologiska pappa, eller någon annan släkting.

Vid adoption upphör det tidigare släktskapet
Precis som du säger är adoption ett alternativ, och faktiskt det enda alternativet att "byta" rättsligt släktskap. Skulle din styvpappa adoptera dig är han att anse som din pappa i rättslig mening och släktskapet med din biologiska pappa (och hans släktingar) skulle upphöra. (Föräldrabalken 4 kap. 7-8 §§)

Du har arvsrätt efter din rättsliga pappa
Skulle inte din styvpappa adoptera dig, så kvarstår din biologiska pappa som din rättsliga pappa. Vad detta innebär för dig är att du kommer ha rätt till arv efter honom. Du kan avsäga dig arvsrätten genom att skriftligen meddela honom detta, men din rätt till laglott (alltså hälften av din arvslott) kan du endast avsäga dig om du fått skälig kompensation för det i form av pengar eller egendom. (Ärvdabalken 17 kap. 2 §) Efter en adoption är du inte längre arvinge till din biologiska pappa, utan istället till din styvpappa/adoptivpappa.

Sammanfattning:
Det enda sättet för dig att bryta släktskapet med din biologiska pappa är om du blir adopterad av din styvpappa. Blir inte adoptionen aktuell, så kommer du ha en laglottsrätt du inte kan avsäga dig utan kompensation. Vill du inte ha något alls att göra med din biologiska pappa eller hans arv, så är alltså en adoption den enda och bästa lösningen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare