Kan jag bo kvar i huset när maken går bort?

Jag och min nya partner funderar på att gifta oss. Vi har barn på varsitt håll. Hon har två barn med en annan man och jag har tre barn med en annan kvinna. Vi har inga gemensamma barn och kommer inte skaffa några barn. Om vi gifter oss vill vi att om någon dör så skall alla pengar den personen äger ärvas av den personens barn. Dvs arv skall inte gå till maka/ make. Däremot önskar vi att man kan bo i orubbat bo 2-3 år efter att någon av oss dör. Hur löser vi detta på bästa sätt? Mvh Tommy

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bodelning
När någon av makarna avlider ska en bodelning göras enligt 23:1 Ärvdabalken och 9:1 Äktenskapsbalken. Det innebär att man gör en sammanställning av makarnas gemensamma tillgångar. En bodelning vid ett dödsfall går till huvudsak till på samma sätt som en bodelning vid äktenskapsskillnad. I bodelningen tas all gemensam egendom upp och därefter delas lika mellan makarna.

Barn ärver
Huvudregeln inom svensk arvsrätt är att den avlidnes bröstarvingar (barn i rakt nerstigande ledd) ärver den avlidne, 2:1§ Ärvdabalken. Så kallade särkullbarn (barn från tidigare äktenskap) har ingen arvsrätt till sin styvförälder.

Om en make fortfarande är i livet får barnen till den avlidne rätten till efterarv, villket innebär att de får vänta på sitt arv.

Efterarv
Enligt svensk rätt tillfaller den avlidnes kvarlåtenskap den efterlevande maken, 3:1 ÄB. Den efterlevande maken kommer att få en så kallad fri förfoganderätt till den avlidnes kvarlåtenskap. Fri förfoganderätt innebär att den efterlevande har rätt att disponera fritt över kvarlåtenskapen så länge som denne är i livet. Rätten att disponera över kvarlåtenskapen ger dock inte den efterlevande rätten att testamentera bort egendomen, utan den ska tillfalla den avlidnes arvingar i form av ett efterarv. Detta innebär att arvingarna (barn, föräldrar och syskon) till den avlidne får vänta tills att den efterlevande maken avlidit.

Eftersom värdet på det som den efterlevande maken har fri förfoganderätt över både kan minska eller öka med tiden så räknar man på efterarvet i kvotandelar istället för en summa.

Storleken på efterarvet bestäms genom att fastställa en kvotdel vid den första avlidne makens död. När den andra maken avlider ärver arvingarna till den första maken en kvotdel av dennes dödsbo. Kvotdelen motsvarar det ursprungliga arvets andel av den efterlevande makens totala förmögenhet.

Exempel på efterarv
När make A avlider efterlämnar han sig maka B och två barn. Efter bodelning tillfaller 1 000 000 kr maka B, vilket B har full äganderätt till 500 000 kr och fri förfoganderätt över 500 000 kr. A:s två barn har då ett efterarv på
500 000 kr från A. Kvotdelen som barnen har rätt till är (500 000 / 1 000 000) = 1/2 kvotdel.

Om vi säger att maka B efterlämnar sig 1 200 000 kr i kvarlåtenskap och egna barn några år senare.
Barnen till make A har rätt till ett efterarv på 1/2 kvotdel av maka B:s kvarlåtenkap, dvs 600 000 kr
(1/2 x 1 200 000) som dessa två ska dela lika på. Resterande 600 000 kr från maka B delar hennes barn lika på, dvs 200 000 kr vardera.

Scenariot i din fråga
Din frus barn från tidigare äktenskap har ingen arvsrätt till din kvarlåtenskap när du avlider. Likaså är det för dina barn till hennes kvarlåtenskap om hon avlider först.

Om en av er avlider kommer den kvarlevande maken att ha fri förfoganderätt över kvarlåtenskapen, vilket innebär att denne kan bo kvar i huset och leva vidare med sitt liv, utan att behöva göra sig av med egendom. Barnen till den som avlidne kommer få ett efterarv när den andre maken tillslut avlider, som delas lika mellan dem. Efter att efterarvet har delats ut, ärver barnen till den sist levande maken vad som finns kvar av deras förälder.

Extra
Jag rekommenderar att ni skriver ett äktenskapsförord när ni gifter er, om ni har egendom sedan tidigare som ni inte vill ska tas upp i en bodelning vid dödsfall. Ni kan få hjälp med att inrätta ett äktenskapsförord, här.

Ni får även bestämma vad som ska tillfalla vilket barn genom testamente.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare