FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/01/2019

Kan jag bli polisanmäld för en påstådd felaktig vara?

Hej!

Jag sålde ett helt fungerande begagnat promenadband på en FB grupp för 400kr. (Stod tydligt i annons att det ej var löpband!) Nypriset låg på ca 1700kr. Alla program testades innan annons publicerades och då det knappt var använt fanns skyddsplast på display kvar samt bruksanvisning medföljde. Flera intressenter hörde av sig men en var extra ivrig och ville swisha 100kr för att reservera och sedan hämta någon dag senare. Jag godtog detta och meddelade de övriga att det var reserverat. Då det hämtades var det placerat vid ett eluttag för att köparens man skulle kunna testa det och detta sa vi även till honom. Han var dock enbart intresserad av att betala återstående 300kr kontant och få hjälp att lasta det i sin bil. 5 dagar senare får jag sms från köparen att det inte fungerar som det ska, att det verkar vara problem med motorn och att de vill lämna tillbaks. Något verkar vara gel på motorn. Inga fel fanns vid försäljning, vi var 4 personer hemma som såg när det testades. Jag har vis sms svarat att det var OK när det hämtades och att vi inte är intresserade av retur. Inatt fick jag sms om att jag är polisanmäld för att inte vilja ta tillbaka bandet! Ingen ångerrätt gavs vid försäljning, inte heller något kvitto. Bandet fungerade och om det nu finns problem kan det ha hänt vid transport eller efter användning. Det var ett begagnat band med några år på nacken.

Småpengar i det stora men vad är rätt? Kan jag bli anmäld för att inte vilja återta en såld vara?

Lawline svarar

Hej och tack så mycket för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga!

Om en person begår en brottslig gärning kan naturligtvis en person anmäla denne till polisen. Däremot kommer polisen inte agera om det inte rör sig om ett brott som kan innebära att man får betala böter eller någon annan påföljd såsom fängelse. I juridiken kallas detta för straffrätten. Med det menar jag att det ska röra sig om brott såsom stöld, förskingring, trafikbrott, bedrägeri och liknande. Det som du beskriver har skett anser jag inte är något brottsligt i den mening som gör att du kan bli polisanmäld för detta. Skulle du bli polisanmäld kommer polisen därför med högst sannolikhet välja att inte gå vidare med anmälan.

Hoppas detta var ett lugnande svar,

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare