FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/06/2019

Kan jag bli polis om jag har begått ett brott?

Jag undrar om man kan söka till polishögskolan om man har avtjänat ett 7 månaders fängelsestraff då man var 20 år och idag är det 6 år sedan. Får man ingen chans till och få prata med någon som gör en bedömning? Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns tyvärr inget konkret svar på din fråga. För att kunna bli polis krävs att vissa kriterier är uppfyllda, de här kallas antagningskrav och går att hitta här.

Det antagningskrav som ett fängelsestraff skulle kunna sätta hinder kring är det sistnämnda, vilket är säkerhetsprövningen. I säkerhetsprövningen brukar ett utdrag från belastningsregister också göras. Exakt vad en säkerhetsprövning ska innehålla och hur den ska göras framgår av 11 § säkerhetsskyddslagen. Det framgår inte hur ett tidigare brott skulle påverka möjligheten att bli polis utifrån vad jag kan hitta. Mitt tips till dig är därför att kontakta polisens rekryteringsenhet och kolla vad som faktiskt gäller.

Hoppas du fick lite klarhet i din fråga!

Med vänlig hälsning,

Oliver FribergRådgivare