Kan jag bli personligt ansvarig för aktiebolagets skulder vid konkurs?

Hej

Jag ett aktiebolag som kan komma att gå i konkurs så småningom( Worst case scenario)

Då undrar jag om jag blir personlig ansvarig och den bostadsrätt som jag köpt 20200105 strax efter att jag och min hustru gifte oss i november 2019, blir drabbad trots att jag har gett denna bostadsrätt till min hustru som gåva?

Gåvobrev finns men ej registrerad hos Skatteverket ännu.

Jag kommer inom kort att skicka in detta gåvobrev till Skatteverket också så att det syns även där. Jag är dock osäker om de godtar datumet och registrerar från dagens datum när de får brevet?

Tacksam för svar och hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan du bli personligt ansvarig för bolagets skulder?

Huvudregeln är att aktieägare inte blir personligt ansvariga för bolagets skulder, även om det går i konkurs (1 kap. 3 § första stycket aktiebolagslagen, ABL).

Tvångslikvidation

Ett undantag från denna huvudregel gäller när bolaget är likvidationsskyldigt på grund av kapitalbrist. Detta kan ske när det egna kapitalet har sjunkit till hälften av det registrerade aktiekapitalet och ett antal andra förutsättningar är uppfyllda (25 kap. 13–17 § ABL). Om aktieägarna med vetskap om att bolaget är skyldigt att träda i likvidation medverkar till ett beslut att fortsätta bolagets verksamhet blir de personligt ansvariga för bolagets förpliktelser som uppkommer efter det att reglerna om tvångslikvidation aktualiseras (25 kap. 19 § ABL).

Det finns ett antal andra undantag som avser bolagets företrädare, dvs. främst styrelseledamöterna och VD:n, men eftersom det inte framgår av frågan att du är det utgår jag från att du endast är aktieägare. Om så inte är fallet får du gärna återkomma.

Hur drabbas gåvan?

Utmätning

Tillämplig lagstiftning blir främst konkurslagen (KonkL) och utsökningsbalken (UB). Som utgångspunkt är det aktiebolaget som drabbas i en eventuell konkurs och således aktiebolagets tillgångar som kommer att ingå i konkursboet (3 kap. 3 § KonkL). Om en aktieägare blir personligt ansvarig för bolagets skulder, t ex på grund av reglerna om tvångslikvidation, innebär det inte per automatik att denne går i konkurs, utan borgenärerna (dem som bolaget är skyldiga pengar) kommer troligtvis att begära utmätning om du inte betalar skulderna. I utsökningsbalken finns bestämmelser om utmätning. I händelse av utmätning är gåvor undantagna om det har upprättats ett gåvobrev som innehåller ett överlåtelseförbud (5 kap. 5 § första stycket UB). Det innebär i ditt fall att bostaden inte kan utmätas för dina skulder om gåvobrevet innehåller ett överlåtelseförbud. Jag kan tyvärr inte svara på när Skatteverket registrerar och daterar gåvobrevet, jag råder dig därför att höra med dem i stället.

Konkurs

Om bedömningen görs att du inte kan betala dina skulder och inte kommer att kunna göra det under en längre tid kan du i stället försättas i personlig konkurs (1 kap. 1–2 § KonkL). I sådana fall kommer en förvaltare att reda ut dina skulder och tillgångar för att försöka få ut så mycket pengar till borgenärerna. En konkursförvaltare kan besluta om återvinning, vilket innebär att vissa överlåtelser som har skett innan konkursen ska gå åter. Ett exempel på vad som kan återvinnas är just gåvor, om gåvan har fullbordats inom tre år före konkursdagen och mottagaren av gåvan är en närstående till den betalningsskyldige. Som närstående räknas bland annat den som man är gift med. Förutsättningen är att det inte visas att den betalningsskyldige efter gåvan hade kvar utmätningsbar egendom som uppenbart motsvarar dennes skulder (4 kap. 6 § KonkL). Detta innebär i ditt fall att konkursförvaltaren kan komma att besluta om återvinning av bostaden om gåvan har fullbordats inom tre år från den dagen du går i konkurs.

Slutsats

Vad som kommer att ske med bostaden beror alltså på hur din situation ser ut och vad som kommer att ske om bolaget går i konkurs. Det är inte säkert att du blir personligt ansvarig för aktiebolagets skulder och om så inte är fallet behöver du inte oroa dig över bostaden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare